I sommeren 2022 var det en akut personalemangel i den europæiske luftfartsindustri, der forårsagede det. Forud for årets højsæson truer nye trusler, advarer Geir Karlsen, i forbindelse med et besøg i Sverige.
– Udfordringen er, at vi har en strejke i Paris, som vi mærker. Og vi har en situation med flyvelederne i København, som bekymrer os. Det kan give problemer, siger han til TT.
En faktor, der har påvirket billetpriserne, er prisen på jetbrændstof, som toppede med $1.300 pr. ton sidste år. Men det er faldet til godt 700 dollars pr. ton nu.
Han sammenligner den dybe krise for ærkerivalen SAS – der er i genopbygning og på jagt efter ny kapital – med den krise, Norwegian gennemgik i 2020-2021.
– Vi tror på, at SAS kommer ud af det her i bedre form, end de var i, da de gik ind i det her. Det tror vi begge på og håber de gør.
Flyselskabet Norwegian har 82 fly i sin flåde, nu helt fokuseret på kortere afstande til og fra Norden. Antallet kan sammenlignes med 50 fly efter den store rekonstruktion, som flyselskabet gennemførte i 2021.
Inden sommeren 2024 sigter de mod 90 fly. Selvom de egentlig havde ønsket at komme op på 100, hvilket bedre ville matche den organisation, flyselskabet har bygget og maksimere stordriftsfordele.