Flere piloter mistede deres job under pandemien på grund af konkurs i den danske og svenske del af den norske koncern. Parats medlemmer har dog en “Master Seniority Principle”-aftale (principerklæring, red.anm.) i form af et bilag til overenskomsten, der sikrer ret til genansættelse efter gruppeanciennitet for piloter i hele virksomheden, uanset hvor de arbejder eller arbejdede før pandemien.
Flere forsøg på at unddrage sig indgik forpligtelser
Norwegian i Danmark (Norwegian Crew Resources Denmark ANS) fulgte ikke dette princip, da de genåbnede deres base i København i sommeren 2021. I stedet valgte de at følge et krav fra den lokale danske fagforening, Flyvebranchens Personale Union (FPU), som ikke ønsket at følge op på bestemmelserne i den allerede indgåede aftale mellem Norwegian og Parat om ret til genansættelse på baggrund af anciennitet.
Sagen blev ført af de to Parat-advokater Thany Thileepan og Christen Horn Johannessen.
– Dommen viser, at dommerne har set bort fra den norske ledelses forklaringer om, hvorfor de valgte at bryde den aftale, der var indgået med Norwegian Pilot Union (NPU) i Norge. Aftalen er indgået på vegne af samtlige piloter i koncernen. Når Norwegian vælger ikke at følge aftaler, splitter det et samlet pilotkorps og underminerer værdien af fælles overenskomster. Sådan burde det ikke være, hvilket dommen også gør klart, siger Parat-advokaterne.
Enstemmig dom
Advokaterne siger, at det vigtigste ved dommen er, at Norwegian enstemmigt blev dømt for et klart kontraktbrud.
– Det styrker værdien af piloternes forhandlede rettigheder og aftaler. Det vil formentlig også hjælpe Norwegian til at overholde sine forpligtelser i fremtiden, siger Horn Johannessen.
En enig domstol har bekræftet, at Norwegian er bundet af principerklæringen om gruppeanciennitet og dermed også ret til genansættelse. Retten er også på det rene med, at Norsk Luftfartspersonaleforbund (FPU) ikke kan ændre på forpligtelserne i en overenskomst, som den ikke har været part i.