Annons:

Norwegian: SAS’ investering i biobrændstoffer er ikke det værd

SAS planlægger at øge mængden af biobrændstof på sine flyvninger, men Norwegian følger ikke efter, rapporterer Finwire. Selskabet mener, at der endnu ikke er nok biobrændstof til at gøre det værd at investere i. Norwegians kommunikationschef Andreas Hjørnholm skriver til Finwire, at det derfor ikke er et realistisk alternativ, “andet end for symbolikkens skyld”.

Flyselskabet SAS’ ambition er, at 20 procent af brændstoffet i 2030 vil bestå af biobrændstof. For at nå målet skal mængden af biobrændstof, der bruges inden årets udgang, tidobles. Det fortæller SAS miljøchef til Finwire Danmark.

Biobrændstof er 3 til 5 gange dyrere end almindeligt flybrændstof, og SAS planlægger, at passagerer skal være med til at betale for prisstigningen.

– Vi kunne selvfølgelig inkludere biobrændstof i billetprisen, som vi har gjort det med CO2-kompensation, men forskellen ville blive relativt stor, så vi mener, at det er en god idé i begyndelsen at gøre det til et frivilligt tilbud til vores passagerer, siger Lars Andersen Resare, chef for miljø og CSR i SAS, i et interview med Finwire.

På nuværende tidspunkt køber SAS 100 ton biobrændstof om året, som svarer til en brøkdel af virksomhedens samlede forbrug, tæt på 1,5 millioner tons. Fra september er planen at øge mængden af biobrændstof ti gange til 1.000 tons.

Biobrændstof koster 3 til 5 gange mere end almindeligt flybrændstof, mens CO2-udledningen også er 3 til 5 gange lavere med biobrændstof i forhold til at bruge almindeligt brændstof, ifølge Finwire.

Kommentarer är stängda.

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.