”September blev endnu en god måned for Norwegian. Vi havde over to millioner passagerer, og den operationelle drift ligger i den europæiske top. Regulariteten er den stærkeste i 18 måneder, og vi gennemfører knap 100 procent af alle planlagte flyvninger samtidig med, at punktligheden forbedrer sig. Solid og effektiv drift skaber forudsigelighed for alle kunder, som vælger at flyve med os,” siger Geir Karlsen, koncernchef i Norwegian.
Norwegian havde 2.030.052 passagerer i september, hvilket er otte procent mere end samme måned sidste år. Kapaciteten (ASK) var 3.208 millioner sædekilometer, mens faktisk passagertrafik (RPK) var 2.696 millioner sædekilometer. I september havde Norwegian i gennemsnit 80 fly i drift, og 99,7 procent af de opsatte flyvninger blev gennemført. Bemandingsudfordringerne på London Gatwick og nationale strejker i Italien er årsag til størstedelen af de flyvninger, som ikke kunne gennemføres som planlagt. Punktligheden, målt som andel af afgange inden for 15 minutter efter ordinær tid, var 84,6 procent i september.
”Vi står ved indgangen til vinterprogrammet og omstiller driften for at tilpasse os kundernes rejsemønstre i en periode, som normalt har lavere trafik. En tydelig trend er, at destinationer i Sydeuropa fortsætter med at være efterspurgte med gode bookingtal. Samtidig er storbyferier i østeuropæiske lande blevet mere populære dette efterår,” siger Geir Karlsen.