– Vi er meget overraskede og skuffede over, at der ikke er taget højde for store mængder dokumentation, der er indsendt til det norske konkurrencetilsyn, skriver Norwegian i pressemeddelelsen.
Tilsynsmyndigheden vurderer Norwegians opkøb af Widerøe som negativt for konkurrencen i norsk luftfart, men det forstår hverken Norwegian eller Widerøe. Tværtimod mener de, at det vil styrke norsk luftfart.
– Efter Konkurrencestyrelsens negative varsel har vi fået mange støttetilkendegivelser fra aktører, der ser, at købet vil styrke norsk luftfart. Vi har fået god opbakning fra kunder, fra medarbejdere i Widerøe og lokale folkevalgte, ikke mindst i Nordnorge, siger norsk administrerende direktør Geir Karlsen.
De mener, at der på trods af fremsendelsen af tæt på 3.000 dokumenter ikke er taget tilstrækkeligt hensyn til det.
Norwegian står fast og mener, at de og Widerøe ikke er i en reel konkurrencesituation. I deres svar til Konkurrencestyrelsen har de understreget, at de mener, virksomhederne supplerer hinanden.
Kan lægge sagen væk
Det norske konkurrencetilsyn siger til NTB, at de netop har fået svar fra Norwegian. De ønsker ikke at kommentere indholdet, men siger, at de vil vurdere det.
Vi vil nu foretage en grundig vurdering af parternes svar og sagen i øvrigt frem til vores frist for endelig afgørelse, siger jurist og projektleder i Konkurrencestyrelsen, Katrine Amdam. Hun fortæller, at tilsynet ikke er fastlåst i sit syn på sagen.
– Som i alle andre sager kan vi vurdere det forskelligt efter parternes svar. Det kan ende med, at sagen bliver lagt til side, inden vi kommer med den endelige vurdering.
Widerøes administrerende direktør Stein Nilsen fortæller på et pressemøde, at der er meget på spil. Han frygter, at udenlandske ejere får fingrene i virksomheden.
– Det vil være en stor tragedie, hvis Widerøe ender på fremmede hænder, raser Nilsen. Han er uenig i myndighedens opfattelse af, at Widerøe kan fungere som en tredje konkurrent på hovedrutenettet.
– Vi har fly, ekspertise og organisation, der er sat op til at operere på kortdistancenettet og de mindre regionale trafikstrømme i Norge. Vi har heller ikke den nødvendige økonomiske kapacitet til at varetage en sådan rolle. Det, Widerøe skal bruge for at kunne sikre et godt flytilbud i fremtiden, er en langsigtet og stærk ejer, der kan hjælpe os med at forny flyflåden og forberede os på fremtiden, siger Nilsen.
Svækker konkurrencen
Da Konkurrencestyrelsen i november kom med sine anbefalinger, var der flere grunde, der pegede i retning af afslag på ansøgningen.
Særligt blev ruterne mellem Bergen og Stavanger og mellem Bergen og Trondheim fremhævet. Det er på disse ruter, hvor Norwegian og Widerøe i øjeblikket konkurrerer, at myndigheden er bange for, at konkurrencen svækkes, hvis de to flyselskaber fusionerer.
De tre forhold, der peges på som begrundelse, er, at det med kun to flyselskaber på markedet kan være nemmere at koordinere priserne på indenrigsruterne.
Der kan også være værre konkurrence, hvor disse to virksomheder allerede konkurrerer mod hinanden. Derudover er der risiko for, at det bliver dyrere for ground services for konkurrerende virksomheder i lufthavnene i Evenes, Alta og Kirkenes.
Konkurrencestyrelsens frist for endelig afgørelse er den 3. januar 2024.