Annons:

Norwegian bliver snart større end SAS

SAS fløj 22 millioner passagerer sidste år. Norwegian fløj 20,6 millioner, men nu hvor de har købt Widerøe bliver det samlede tal 24 millioner. Af: Leif Holmkvist.

SAS øgede antallet af passagerer med 18 procent sidste år sammenlignet med 2022, som i første omgang led af covid-restriktioner. Norwegian øgede sit antal med 16 procent i 2023.

SAS’ mest populære rute i Norden var Stockholm – København, en destination der forventes at stige, når Air France/KLM overtager og gør Kastrup til deres nordiske hub.

I SAS europæisk trafik var London som sædvanligt den største destination og internationalt, ikke overraskende, New York.

I indenrigstrafikken giver industriinvesteringerne i øvre Norrland pote: Luleå var SAS’ mest populære destination efterfulgt af Gøteborg og Umeå.

SAS og Norwegian har til dels forskellige målgrupper og rejsedestinationer: SAS har stadig fokus på erhvervsdestinationer, mens Norwegian investerer mere i fritidsrejser inden for Europa.

Men SAS satser stort på at give nordmændene modstand ved at øge trafikken på klassiske destinationer som Malaga, Milano eller Split. Til sommer får SAS 130 destinationer i 40 lande.

Når SAS øger kapaciteten, har det betydning for kabinefaktoren, fordi det tager tid, før nye ruter rammer kundegrundlaget. Tomme sæder koster ikke noget ekstra, det sparer snarere brændstof på marginen. Men det er tabt omsætning, der kan være forskellen mellem røde og sorte tal.

Norwegian har været gode til at fylde sæderækkerne. Sidste år fløj de med 85 procent kabinefaktor. I december 2023 havde SAS 1,6 millioner passagerer og en kabinefaktor på 73 procent. Norwegian havde 1,3 millioner passagerer i væsentligt færre fly og derfor en kabinefaktor på 84 procent.

Norwegian vil i år kunne inddrage Widerøes tal i koncernen, eftersom konkurrencemyndigheden sagde ja til købet, der gik på 700 millioner DKK. Det betyder, at Norwegian har en chance for at overhale SAS i antallet af passagerer. At være den største i Norden er prestigefyldt.

Men SAS har også muligheder for at tage kampen op. BRA lever farligt, og her har SAS chancen for at øge de svigtende hjemlige tal. Til gengæld ved ingen, hvordan loyale SAS-kunder vil reagere på at forlade Star Alliance og ændre det skattede bonussystem. Lufthansa er opsat på at overtage SAS-kunder, der har lært at finde rundt i Frankfurt lufthavn.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.