Annons:

Norwegian bliver medejer af Norsk e-Fuel

Virksomheden vil etablere, hvad der kunne blive verdens første storstilede produktionsanlæg til elektrobrændstof.

Det fossilfri flybrændstof skal produceres på et anlæg i Mosjøen i Nordland. Partnerskabet vil give Norwegian tidlig adgang til essentielt fossilfrit flybrændstof.

I 2023 indgik Norwegian og Norsk e-Fuel en strategisk partnerskabsaftale om at bygge verdens første storstilede produktionsanlæg til elektrobrændstof i Mosjøen i Nordnorge. Elektrisk brændstof, ofte kaldet e-brændstoffer, er et fossilfrit flybrændstof, som kan bruges i nutidens flyflåde. Partnerskabet er en vigtig milepæl på vejen mod Norwegians mål om en reduktion på 45 procent i emissionerne i 2030.

Credit: Thomas Brun NTB / Kommunikasjon.

– Denne aftale markerer starten på et banebrydende samarbejde, der vil fremskynde overgangen til fossilfrit brændstof i luftfarten, og som vil give os adgang til et produkt, der vil være tilgængeligt i begrænsede mængder. Øget produktion af denne type brændstof i de kommende år er helt nødvendig, hvis vi skal lykkes med omstillingen til en mere bæredygtig luftfart. Jeg er meget glad for, at vi har ressourcerne, ekspertisen og teknologien til at gøre dette med Norsk e-Fuel i Norge, og at vi sammen kan bidrage til øget værdiskabelse i ny norsk industri og lokale arbejdspladser, siger Geir Karlsen, administrerende direktør i Norwegian.

– Vi har ambitiøse planer om at øge vores produktionskapacitet for e-Fuel så hurtigt som muligt for at kunne levere fossilfrit brændstof til luftfartsindustrien. Forpligtelserne fra Norwegian og vores øvrige partnere er ikke kun et stærkt signal om tro på vores formål, forretningskoncept og vores team. Det viser også en dyb forståelse af den kritiske rolle, e-Fuels har i at skabe fremtiden for luftfart, siger Karl Hauptmeier, administrerende direktør for Norsk e-Fuel.

Partnerskabsaftalen med Norsk e-Fuel sikrer Norwegian en ejerandel i virksomheden og langsigtet adgang til fossilfrit jetbrændstof. I første fase har Norwegian investeret mere end NOK 12 millioner, og vil investere yderligere NOK 45-50 millioner ved næste milepæl i projektet. Det sikrer Norwegian mere end 7.000 tons brændstof om året fra den første fabrik, og mængden kan stige til 29.000 tons årligt, hvis de næste to planlagte fabrikker realiseres. Fabrikken i Mosjøen skal være den første af sin slags i verden og vil hjælpe med at fremskynde produktionen og tilgængeligheden af ​​denne type brændstof.

– Partnerskabet med Norsk e-Fuel er helt i tråd med vores ambitioner om at reducere emissionerne, og elektrisk brændstof kan være et temposkifte for hele vores branche. Det er ikke kun centralt for Norwegian og vores arbejde med at reducere vores eget klimaaftryk, det er også en milepæl for norsk luftfart, siger Karlsen.

7.000 tons fossilfrit brændstof produceret i Mosjøen svarer til Norwegians samlede forbrug til at transportere 430.000 passagerer mellem Bodø og Oslo. Til sammenligning rejser cirka 550.000 passagerer hvert år mellem Oslo og Bodø.

Flyselskaber i Norge er allerede i dag forpligtet til at købe og bruge fossilfrit flybrændstof, og EU besluttede i efteråret 2023, at tilsvarende krav skal indføres fra 2025. I 2030 vil kravet om blanding af fossilfrit flybrændstof i Europa være 6 pct. Det vil gradvist stige til 70 procent i 2050, hvoraf halvdelen vil være elektrisk brændstof.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.