En mere klimavenlig landing, eller “Continuous Descent Operations” (CDO), som det egentlig hedder, er defineret som en uafbrudt nedstigning fra marchhøjde til landing
– Det betyder, at flyvningen kan flyve “i tomgang” og nærmest glide ind i lufthavnen uden at skulle flade ud i højden undervejs. Det reducerer motorforbruget, flyselskaberne sparer brændstof og omkostninger, emissionerne falder, og flyene larmer mindre, siger Executive Vice President Flysikring hos Avinor, Jan Gunnar Pedersen.
Samme princip gælder for klimavenlige afgange, “Continuous Climb Operations” (CCO), som er en uafbrudt stigning til marchhøjde.
I maj måned fløj næsten 7 ud af 10 landinger og 9 ud af 10 afgange til og fra norske lufthavne på den mere klimavenlige måde. Det giver flyselskaberne besparelser på brændstofforbruget, mindre CO2-udledning og markant mindre flystøj.
Til sammenligning flyver mindre end 5 ud af 10 af landingerne og mindre end 8 ud af 10 afgange i Sverige på denne måde. Sammenligner vi for eksempel med mere centraleuropæiske lande, flyver kun 1 ud af 10 af landingerne i Tyskland og knap 2 ud af 10 af landingerne i Frankrig uafbrudt fra marchhøjde til landing.