Undersøgelsen, som indeholdt spørgsmål om rejsevaner og armlænsejerskab, afslører, at nordmænd har en mere bestemt mening end deres nordiske naboer.
Et klart flertal blandt nordmændene
I undersøgelsen blev nordiske forbrugere stillet spørgsmål om rejsevaner og flyveetikette. Hvor henholdsvis 9, 10 og 12 procent af finnerne, danskere og svenskere mener, at midtersædet har ret til begge armlæn, svarer hele 34 procent af de norske adspurgte det samme.
Armlænsdiplomatiet står stærkt
“Først til mølle”-princippet er det mindst populære af mulighederne og modtager minimal support i alle lande. Kun 4 procent i Sverige, Norge og Finland og 5 procent i Danmark bakker op om, at det er den bedste måde at dele armlænene på.
– Det er fascinerende at se, hvordan nordmændene tager armlænsdiplomatiet meget alvorligt. Hos Finnair stræber vi efter at sikre, at enhver passager, uanset personlige meninger eller præferencer om armlænet, får en behagelig og behagelig rejse, siger marketingchef hos Finnair, Robert Lönnblad.
Danskerne er de mest sociale
Ønsket om socialt samvær er mest fremtrædende i Danmark, hvor 42 procent af de ældre giver udtryk for, at de godt kan lide at indlede samtaler. I Sverige er det tilsvarende tal 40 pct., og Finland 42 pct. Nordmændene er de mindst sociale – og andelen er 34 pct.
Der meget sjovt og inspirerende at se, hvordan vores passagerer vælger at bruge deres tid om bord på så forskellige måder. For nogle kan rejsen være en længe ventet pause og et rum til alenetid, mens andre ser det som en gylden mulighed for at komme i kontakt med deres medpassagerer. Hos Finnair værdsætter vi denne mangfoldighed og stræber efter at skabe et miljø, hvor alle kan føle sig godt tilpas, uanset om de vil slappe af med en god bog eller starte en samtale, siger han.
Generationsforskelle, når det kommer til smalltalk med fremmede på flyet
– Det Blandt yngre rejsende, især i alderen 18-29 år, foretrækker 52 procent stilhed frem for samtale med naboen. De ældre aldersgrupper 30-49 og 50-64 er ofte mere socialt indstillede end deres yngre medpassagerer, og her er procentdelen 40 og 32