Annons:

Nordisk luftfartssamarbejde forventer elfly i 2022

Luftfartsforskeren Anders Forslund er administrerende direktør for det nye nordiske samarbejde Heart Aerospace. Virksomheden vil udvikle et 19-personers stort elektrisk fly.

Siden oktober har de nordiske lufthavnsselskaber Swedavia, Finavia og Avinor dannet netværket Heart Aerospace, der skal udvikle en standard for elektriske fly.

I 2022 vil gruppen være klar med testflyvninger, og derefter skal de lave en ladestruktur for elektriske fly, en forretningsmodel for regional flyvning, en standard for, hvordan det elektriske fly vil klare sig i det skandinaviske vejr og en platform for samarbejdet i luften. Flere af regionens flyselskaber er også med i rådet, herunder BRA, SAS, Icelandair og Finnair.

– Elektriske fly er gode af tre grunde. De har nul-emissioner, de har meget lavere driftsomkostninger og giver bedre infrastruktur i et land, forklarer administrerende direktør hos Heart Aerospace, Anders Forslund.

Han mener derfor, at det vil koste lige så meget at bruge et 19-personers fly, som det gør i dag med et 76-personers fly.

Lige nu udvikler Heart Aerospace en elektrisk motor, og snart vil en propel blive lavet. Om to år håber man at komme i gang med testflyvninger, og i 2025 vil regelmæssige ruter være i gang.

Et nyt fly vil koste omkring 70 mio. danske kroner, men hele projektet med at starte et nyt firma, der bygger elektriske fly, er et milliardprojekt. Hvor mange milliarder, der er tale om, vil direktøren ikke afsløre.

Kommentarer är stängda.

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.