En ny stor nordisk campingkæde tager form, hvor Nordic Camping & Resort og First Camp bliver slået sammen. Den nyoprettede campingkoncern får 700 ansatte og har 40 faciliteter i Sverige og Danmark, ifølge en pressemeddelelse.
Den svenske campingindustri vokser, hvor det årlige salg overstiger 4 mia. svenske kroner. I 2017 var antallet af gæsteovernatninger knap 15,7 mio. Den voksende industri består stort set af små campingpladser, der drives af lokale iværksættere. Samtidigt er der behov for store investeringer, digitalisering og udvikling af nye forretningsmodeller. Derfor fusioneres de to førende campingkæder, Nordic Camping & Resort og First Camp.
– Campingindustrien er i dag fragmenteret, og omkring 95 procent af det svenske marked består stadig af uafhængige operatører. Nu går branchen mod mere konsolidering for at skaffe investeringer, der skaber endnu bedre oplevelser for gæsterne. Denne aftale er helt rigtig for både virksomheder, medarbejdere og gæster, siger Nordic Camping & Resorts CEO, Johan Söör.
Med købet er målet at danne en førsteklasses campingkæde, hvor virksomhedernes samlede 40 faciliteter og 700 ansatte i Sverige og Danmark slås sammen.
– Campingindustriens stigende kurver vidner om et fremragende forretningspotentiale. Det er helt klart et nyt kapitel for vores branche, da vi nu bliver en stor aktør, der har musklerne, som det kræver for at drive udviklingen fremad, siger Unni Åström, CEO i First Camp.
Aftalen forventes at træde i kraft i februar 2018. De to campingbrands fortsætter med at fungere som normalt. Nordic Camping & Resort og First Camp bliver et datterselskab af en nyoprettet campingkoncern. Johan Söör overtager stillingen som administrerende direktør for koncernen og bevarer også rollen som administrerende direktør for Nordic Camping & Resort. Unni Åström fortsætter som administrerende direktør for First Camp.
Nordic Camping & Resort ejes af venturekapitalfonden Norvestor. Norvestor bliver hovedejeren, mens First Camps nuværende ejer indtræder som långiver i den nye koncern.