Garner, en rådgivningstjeneste grundlagt af tidligere American Airlines-direktører, anslår, at 13 procent af alle indirekte reservationer i 2024 blev foretaget via NDC. For rejseadministrationsselskaber (TMC’er) tegnede NDC sig kun for 6 procent af bookingerne, mens det i fritidskanaler tegnede sig for 16 procent, herunder 20 procent gennem online rejsebureauer (OTA’er). Det oplyser Business Travel News.
En af grundene til, at OTA’er har haft større indflydelse på NDC, er deres enklere teknologiske struktur og mere fokuserede forretningsmodel på hotelbookinger og provisioner, som gør det nemmere for dem at prioritere billige flybilletter, mens TMC’s kunder generelt er mindre prisfølsomme. Derudover har OTA’er haft et forspring efter at have startet NDC-implementering for omkring 15 år siden, mens TMC’er først begyndte at implementere NDC efter COVID-19-pandemien.
På trods af den mindre andel af NDC-reservationer er virksomhedsbookinger stadig steget med 146 procent i 2024 sammenlignet med det foregående år og hele 500 procent sammenlignet med 2022, ifølge Accelya-data. Væksten kan tilskrives flere faktorer, herunder øget indholdsdiversificering og fremskridt hos tredjepartsudbydere såsom globale distributionssystemer og bookingværktøjer.
Mens nogle købere har udtrykt bekymring over den begrænsede tilgængelighed af personlige tilbud og dynamiske pakker, fremhæver rapporten i stedet de håndgribelige fordele, som NDC har medført for virksomhedsrejser, såsom omkostningsbesparelser og et bedre serviceniveau gennem forenklede arbejdsgange.
NDC’s mulighed for på forhånd at tage højde for en rejsendes frequent flyer-status og virksomhedsstatus har også ført til en forbedret oplevelse, for eksempel når det kommer til sædevalg, hvor rejsende nu slipper for besværet med at få en ubekræftet plads.