Annons:

MSC EURIBIA – Vil sejle verdens første krydstogt sejllads med nul-udledning af drivhusgasser

MSC Cruises nye LNG-drevne flagskib, MSC Euribia, har i denne uge kursen rettet mod sin navngivnings destination København, når det afgår fra værftet i Saint-Nazaire i Frankrig den 3. juni og ankommer til den danske hovedstad den 7. juni.

Det nye krydstogtskib, som er det 22. i rederiets flåde, vil under sin jomfrusejlads vise at det er muligt at sejle uden at udlede drivhusgasser.

Pierfrancesco Vago, bestyrelsesformand for MSC Groups krydstogts-division, udtaler:

“Dette er MSC’s første nul-emissions jomfrurejse i krydstogtbranchen. Vores nye flagskib MSC Euribia er et vigtigt skridt i retningen af at reducere udledningen af kulstoffer og det viser mere end noget andet omfanget af vores engagement.”

For at vise sit engagement i anvendelsen af de emissionsreducerende energiformer, har MSC Cruises købt 400 tons bio-LNG til den banebrydende rejse mod nul udledning af kulstof. Dermed er rederiet det første i branchen, der køber og anvender bio-LNG som kilde til brændstof.

Hr. Vago fortsætter:

“Men vi kan ikke gøre det alene. I betragtning af den store betydning, som de alternative brændstoffer har for vores industri, og for andre sektorer i hele civilsamfundet med henblik på en reduktion af kulstof, kuldioxid mv., så er vi alle nødt til at arbejde sammen for at øge disse brændstoffers tilgængelighed i stor skala. Vores køb af bio-LNG vil sende et klart og meningsfuldt signal til markedet om, at der er en efterspørgsel fra krydstogtrederier og den bredere maritime industri efter nye og renere brændstoffer. Vi har brug for, at regeringer, producenter og slutbrugere samarbejder og opskalerer tilgængeligheden af disse meget nødvendige, vitale og nye energikilder.”

MSC Euribias nul-emissions-sejlads vil bruge bio-LNG ved hjælp af et masse-balance-system, som er den mest miljøeffektive metode til at levere fordelene ved vedvarende biogas.  Hele forsyningskæden vil være fuldt ud i overensstemmelse med EU’s direktiv om vedvarende energi, almindeligvis kendt som RED II, og hvert enkelt parti af den samlede bio-LNG-produktion er blevet certificeret af International Sustainability & Carbon Certification.

Til rejsen hen imod nul udledning af drivhusgasser får MSC Cruises støtte fra det nordiske energiselskab Gasum, som er den førende producent af biogas og som også er førende inden for forarbejdning af bionedbrydelige affaldsfraktioner i Norden.

Såvel hastigheden som ruten er på MSC Euribias jomfrurejse designet specifikt til at optimere konfigurationen og belastningen af motorerne. Det er gjort for at minimere brændstofforbruget. For at kunne overvåge og optimere alle aspekter af MSC Euribias jomfrusejlads, vil dedikerede specialister indenfor energieffektivitet fra såvel MSC Cruises som skibets konstruktør Chantiers de L’Atlantique være om bord. De vil arbejde sammen med skibets kaptajn Stefano Battinelli og MSC Euribias chefingeniør, Pasquale Mastellone.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.