Annons:

Mødeforretning vokser mere end eksperternes prognoser

Scandics administrerende direktør Jens Mathiesen er optimistisk og mener, at hotelejere tager fejl i forhold til forretningsrejsende: "Mødeaftalerne vender tilbage til måske 85 - 95 procent".

Der er en stærk forventning i Scandic om en hurtig tilbagevenden til nogenlunde normal forretning, da restriktionerne blev ophævet i land efter land. Det blev faktisk testet sidste efterår, hvor restriktionerne blev lempet, og Scandic klarede sig bedre end forventet:

– Der så vi tydeligt, at folk gerne vil rejse og mødes, siger Jens Mathiesen. Vi er vanemennesker, og jeg er optimistisk, segmenterne vil vende tilbage. Den generelle vurdering i branchen er, at de konferenceaktiviteter, der er så vigtige for Scandic, på sigt vil falde med omkring en tredjedel. Jens Mathiesen mener, at hotelejerne tager fejl:

– De taler om ting, som ingen ved med sikkerhed, når de siger, at forretningen ikke vender tilbage. Selvfølgelig er det nemt at mødes på Zoom eller Teams, men folk skal mødes. Jeg tror, ​​at mødeforretningen vil vende tilbage til 85 eller måske 90, 95 procent. Ingen ved det med sikkerhed. Men erhvervssegmentet består ikke kun af konferencer og messer, hvor sælgere og ledere blandes, pointerer Jens Mathiesen:

– Corporate er så meget mere. Vi har rigtig mange “blue collars” som gæster, det er alt fra teknikere og håndværkere til atleter og flybesætninger. Vi ser det i byer som Stavanger eller Esbjerg, hvor det er fuldt booket. Grundlaget for Scandics forretning er Corporate. Men det var boligtrenden, der løftede markedet sidste sommer og langt ind i efteråret:

– Før pandemien voksede fritiden støt med 5 – 6 procent om året. Det vil fortsætte med at drive efterspørgslen.

Både folk i fællesskab og virksomheder har sparet under pandemien, så kan man hæve priserne?

– Hvis vores omkostninger stiger med 4 – 5 procent, er det meget sandsynligt, at vi kan hæve priserne i samme omfang. Vi arbejder aktivt med “prisstyring” for at have de rigtige priser og rabatter.

Nu skal du lancere Scandic Go, hvilke kunder sigter du efter, og hvad bliver priserne?

– Vi har mange kunder, der har ærinder til storbyerne og gerne vil bo centralt. Men de har ikke brug for mødelokaler eller fitnesslokaler, men ønsker smarte funktioner, måske lidt mindre lokaler og en god lobby, hvor de kan arbejde, møde mennesker og få en kop kaffe og en croissant. Det tror jeg, de er villige til at betale for.

Har vi for mange firestjernede hoteller i storbyerne?

– Ha ha, vi er i hvert fald godt placeret med et bredt udvalg af hoteller med høj standard. Men vi kommer nok til at se flere boutiquehoteller og fritidshoteller, der kan konkurrere med Airbnb. Hvorfor udvider I i Sverige og Danmark, men reducerer i Norge og Finland?

– I pipelinen lige nu fokuserer vi på hoteller i Sverige og Danmark, mens vi har besluttet at efterlade nogle hoteller i Finland og Norge. Men med tiden vil vi gerne vokse i alle de nordiske lande. Vi foretog et større opkøb i Norge i 2014 og i Finland i 2017, så vi er virkelig vokset stærkt på de markeder.

Kan du rekruttere det, der nu kræves, og hvilke færdigheder er kritiske?

– Det er en udfordring, men vi tror, ​​vi er i stand til at rekruttere det, der kræves. Scandic er en kendt virksomhed med en god kultur, hvilket er en stor fordel for os. Der er selvfølgelig mangel på nogle områder som kokke.

Kan konferencer og arrangementer i foråret have en ketchup-effekt, der så aftager med tiden?

– Svært at svare på. Det er tydeligt, at der er et stort ophobet behov for møder, som vi tydeligt så i løbet af efteråret. Det er selvfølgelig muligt, at forretningsrejsende og møder ændrer karakter i fremtiden, for eksempel at du rejser lidt sjældnere, men når du først bliver set, kan du vælge at blive længere. Vi regner også med, at der kan komme flere digitale møder i fremtiden og vi har tilpasset vores tilbud herefter med blandt andet hybridmøder som er en kombination af digitale og fysiske møder. Vi forventer markant flere arrangementer denne sommer sammenlignet med sidste år.

Ser du en risiko for, at feriegæsterne flytter til Middelhavet, når restriktionerne forsvinder?

– Samlet set tror vi på, at den strukturelle vækst inden for fritidsrejser vil fortsætte, og det vil vi nyde godt af. Det er klart, at nogle rejser ud af Norden, men vi forventer også markant flere internationale besøgende på vores hoteller i år.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.