Hvis Danmark næste år skal åbne en grøn indenrigsrute, sådan som statsminister Mette Frederiksen (S) luftede sine ambitioner om i nytårstalen for snart tre år siden, bliver det med over 50 procent helt traditionelt flybrændstof i flyene.
I et nyt høringsnotat om den grønne flyrute skriver Transportministeriet således, at man under de gældende internationale regler for flybrændstof højst kan stille krav om, at halvdelen af brændstoffet på de enkelte fly skal være grønt.
Samtidig bliver man ifølge høringsnotatet nødt til at give operatørerne dispensation fra det krav, hvis det skal kunne overholdes i praksis.
Det er desværre som om, at regeringen holder krampagtigt fast i skåltalen om en grøn rute, der ikke kan lade sig gøre i praksis
Mathias Milling
Sekretariatschef i Dansk Luftfart
“I dag kan flybrændstof maksimal indeholde 50 pct. SAF. Det vil derfor i dag være muligt at udbyde en rute med krav om, at flyselskaber skal fylde så meget SAF i tanken, som det er tilladt inden for certificeringen,” skriver ministeriet og fortsætter:
“Der vil være behov for at give fleksibilitet til, at flyene kan anvende en mindre andel i de enkelte fly end 50 pct., således at grænsen på 50 pct. i praksis kan overholdes.”
Læs hele artiklen på Altinget.dk