Annons:

Milliard industri: Hvordan oplevelsesrejser påvirker økonomien

Sidste år blev sports- og musikrejser vurderet til en samlet værdi af 571 milliarder dollars. Inden for ti år anslås det at være 13,8 billioner værd.

En ny undersøgelse foretaget af Collinson International Ltd, der blandt andet ejer lufthavnsloungerne LoungeKey og Priority Pass, viser, at musik- og sportsturismen vokser med en hidtil uset hastighed. I løbet af de næste otte år forventes begge sektorer at fordoble deres økonomiske effekt.

Sportssektoren står for den absolut største del af den sum. I 2023 blev det vurderet til 564,7 milliarder dollars – prognosen er, at det i 2032 vil være på 1,33 billioner dollars. Globale begivenheder som Formel 1, OL, EM og VM spiller en stor rolle.

Ifølge undersøgelsen – som består af i alt 8.537 rejsende fra 17 lande, der rejste til arrangementer både i deres eget land og i udlandet – er sportsfans også udpræget generøse. Over halvdelen af ​​de adspurgte har brugt mere end $500 pr. rejse.

Musiksektoren forventes at bidrage med yderligere 13,8 milliarder dollars. Meget få har en chance for at skabe fremtidige kulturelle fænomener i stil med, hvad Madonna, Taylor Swift og Beyoncé har opnået med deres fejrede verdensturnéer de seneste år. Mange vil dog prøve.

 

Så hvad driver dette? Der er stadig rester af pandemien i vores måde at planlægge på. Vi vil stadig gerne være fysisk involveret i tingene, sammen med andre, og kaster os hovedkulds ud i vores interesser.

En anden bemærkelsesværdig rest af pandemien er, hvordan digitale streamingtjenester eksploderede – og hvordan dokumentarer, tv-serier og film bragte os tættere på både gamle og nye passioner. Netflix-serien Drive to Survive skulle for eksempel stå bag den øgede interesse for at opleve Formel 1 på stedet.

– Den voksende og globale fanskare, som rejser til ikoniske sports- og musikbegivenheder, leder efter uforglemmelige oplevelser. De er parate til at bruge betydeligt på at gøre deres rejse ekstra speciel, siger Collinson CEO Christopher Evans.

Samlet set peger det på store muligheder for såvel flyselskaber som virksomheder i rejse- og hotelbranchen; mange af de såkaldte oplevelsesentusiaster rejser internationalt.

I undersøgelsen er aldersgruppen 25-34 år den gruppe, der bruger mest på oplevelser og lufthavne, hvilket indikerer, at tendensen vil hænge ved i lang tid og potentielt blive stadig mere købekraftig.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.