Rejserestriktioner på grund af Covid-19 er for længst fortid, og ifølge den seneste undersøgelse fra SAP Concur, der leverer løsninger til udgifts- og rejseadmini-stration til virksomheder, svarer hele 95 pct. af de danske forretningsrejsende, at de er villige til at rejse ud ifm. med deres arbejde i det kommende år. Blandt dem svarer 85 pct., at forretningsrejser har stor betydning for deres karriere, da det er vigtigt for at etablere og vedligeholde kunderelationer og holde sig opdateret om de nyeste trends og teknologier. Alligevel føler mere end halvdelen af danske forretningsrejsende (54 pct.), at de ikke har haft lige muligheder for at rejse i forretningsøjemed sammenlignet med deres kolleger på grund af demografi, seksuel orientering, deres udseende eller helbredstilstand.
Særligt kvinder og yngre generationer føler sig ramt Mere end hver tiende (12 pct.) danske forretningsrejsende fra Gen Z svarer, at de ikke har de samme
muligheder for at tage på forretningsrejse som andre på grund af deres alder, mens 15 pct. af de adspurgte danske kvindelige medarbejdere mener, at de har færre muligheder for forretningsrejser på grund af deres køn.
“De forretningsmæssige og karrieremæssige fordele ved forretningsrejser spiller en afgørende rolle for både medarbejdernes og virksomheders succes,” siger Stefan Tarp, direktør i SAP Concur, og fortsætter: “Vores rapport understreger, at virksomheder er nødt til at sætte sig ind i medarbejdernes behov – ikke bare ift. forretningsrejser, men også for at styrke mangfoldighed, bæredygtighed og inklusion på arbejdspladsen, så alle har lige muligheder”.
Størstedelen af LGBTQ+ personer skjuler deres seksualitet
På globalt plan svarer næsten en tredjedel a LGBTQ+ forretningsrejsende (31 pct.), at de ikke altid har lige muligheder for forretningsrejser på grund af deres seksuelle orientering. Størstedelen af denne gruppe (90 pct.) har skjult deres seksuelle orientering på en forretningsrejse, og mere end en tredjedel har tilskrevet dette de lokale anti-LGBTQ+-love ved den pågældende destination.
“Ikke nok med at medarbejderne skal navigere i rejsepolitikker og budgetbegrænsninger. Mange medarbejdere skal også tage stilling til specifikke sikkerhedsforanstaltninger, når de rejser, hvilket gælder særligt for LGBTQ+personer. Her skal virksomhederne i dag være mere opmærksomme på at informere og beskytte deres ansatte gennem opdateret information, der er specifikt for det konkrete land,” fortæller Stefan Tarp.
SAP Concurs app guider medarbejderen på rejser – fx ved at advare om nødsituationer, ved at informere om sikkerheden for LGBTQ+personer i specifikke byer, ved at udpege sundhedsklinikker mm.
Halvdelen skifter hotel pga. utryghed
Ifølge undersøgelsen er diskrimination ikke kun knyttet til selve det at rejse i en arbejdssammenhæng. Halvdelen af de adspurgte danske forretningsrejsende (50 pct.) har skiftet indkvartering inden for de seneste 12 måneder, fordi de følte sig utrygge under opholdet, mens en fjerdedel (24 pct.) var nødt til at skifte mere end én gang. Dette taler også ind i en global tendens, hvor de yngre generationer føler sig mere utrygge. Inden for de seneste 12 måneder har næsten to tredjedele af Gen Z (64 pct.) og Millennials (61 pct.) ændret deres indkvartering på en forretningsrejse, fordi de følte sig utrygge. Det er sammenlignet med 40 pct. af Gen X og kun 15 pct. af den såkaldte boomer-generation. Faktisk svarer hele 85 pct. af boomerne, at de aldrig har været nødt til at ændre deres indkvartering.
“Disse tal vidner om, at vi skal tage ekstra hånd om de yngre medarbejdere. Medarbejdere uanset alder skal føle sig sikre, og det skal være nemt at komme i kontakt med sin arbejdsplads og få hjælp på rejsen, “ siger Stefan Tarp.