- Ny bølge af innovation til rejsens sidste mile
Øget fokus på bæredygtighed betyder, at dette fokus også breder sig til den sidste transportfase af en rejse. Taxa, bus eller tog vil være de mest almindelige transportformer, når man ankommer til en lufthavn, men der arbejdes på nye og innovative løsninger, som flere af flyselskaberne har vist interesse for. Nogle af flyselskaberne har investeret i eVTOL (electric Vertical Take Of and Landing), som hurtigt og miljømæssigt kan transportere et lille antal passagerer på den sidste strækning.
Der arbejdes også aktivt på bæredygtige løsninger på stedet. I Frankrig er der en lov, der forbyder indenrigsflyvninger, hvis der er en sammenlignelig direkte forbindelse med tog, der tager to en halv time eller mindre. Lufthansa har indgået et samarbejde med Deutsche Bahn med 22 koordinerede ruter fra Frankfurt Lufthavn. Her i Norden har Finnair udskiftet nogle korte ruter med bus.
- Økonomidirektøren har taget grebet om rejser
Økonomiafdelingen og forretningsrejser har altid været forbundet, og i mange tilfælde arbejder Travel Manageren i økonomiafdelingen. Den nævnte placering er ikke unaturlig, da mange virksomheder har haft rejser som næststørste udgiftspost efter løn.
Når vi begynder at rejse igen, bliver udfordringen at overbevise økonomidirektøren om værdien af at øge denne udgiftspost igen. De strenge godkendelsesprocesser, der fulgte med pandemien, ser ikke ud til at forsvinde med det samme. Teams og andre digitale løsninger vil sammen med miljøhensyn påvirke, hvordan vi rejser og mødes.
Rejseafregningssystemer er blevet “in-house” eller en del af et tæt samarbejde med flere og flere rejsebureauer. Det betyder naturligvis, at økonomiafdelingen ønsker at blive inddraget i vurderingen, hvis virksomheden skal vurdere et nyt rejsebureau.