Annons:

Medarbejdere hos Boeing fortæller om en dysfunktionel arbejdsplads

Arbejdsforhold, der indebar et højt pres for at arbejde hurtigere og udføre opgaver, der mangler kvalifikationer til. Det blev afsløret i høringen med Boeing, som USAA netop gennemførte om dørstikulykken den 5. januar 2024.

Det var tirsdag, at den amerikanske luftfartssikkerhedsmyndighed National Transportation Safety Board (NTSB) i Washington DC begyndte sin høring med flyproducenten og dens underleverandør. Høringen – der i alt tog 20 timer over to dage – er et led i arbejdet med at afslutte efterforskningen og fastslå de sandsynlige årsager til ulykken.

Under tirsdagens høring sagde en af ​​Boeing-fabriksarbejderne, som arbejder med at installere flydøre, at han aldrig blev bedt om at tage omveje. Men at de alle mødte pres for at holde tempoet oppe i produktionslinjen:

– Sådan bliver der lavet fejl. Folk prøver at arbejde for hurtigt.

Det var den 5. januar i år, at der blev revet hul i kabinevæggen på et Boeing 737 Max 9-fly, da en dørprop løsnede sig, kort efter den lettede fra Portland, Oregon.

Dørstikket er lavet og monteret af underleverandør Spirit Aerosystems. Ifølge en foreløbig rapport offentliggjort tidligere i år, skal det og dets fire bolte have været korrekt fastgjort, da flyet blev leveret til Boeing-fabrikken.

Der opdagede teknikeren angiveligt afvigelser på dørstikket og tog det ud, men undlod at registrere det samme. Herefter skal de andre fabriksarbejdere have overtaget og savnet at sætte de fire bolte på plads.

I den foreløbige rapport kalder Boeing hændelsen for “mangler i papirarbejdet”. En anden fabriksmedarbejder sagde under tirsdagens høring, at arbejderne ikke modtager nogen “særlig uddannelse” vedrørende dørpropper og ikke burde være blevet bedt om at åbne og lukke dem.

Medarbejderne på fabrikken i Renton, Washington er blevet sat på ukendt farvand for at udføre alt det beskidte arbejde, fordi ingen ønsker at røre ved det. [Boeings sikkerhedskultur] er lort. Ingen holdes ansvarlig.

Under høringen fremlagde en repræsentant fra fagforeningen International Association of Machinist, at Boeing har skåret ned i inspektioner og træning i de seneste år.

Ingen af ​​de adspurgte er nævnt ved navn i undersøgelsesdokumenterne. Den føderale luftfartsmyndighed FAA er også blevet hørt.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.