Annons:

Massiv udvidelse af Københavns Lufthavn møder skarp kritik

Regeringen har indgået en aftale om udvidelse af Københavns Lufthavn, men i lovforslaget er klimapåvirkningerne ikke nævnt med ét ord.

Københavns Lufthavn har igangsat de to første byggeprojekter, der skal skabe plads til 40 millioner passagerer årligt. Det er 10 millioner flere end i dag.

Regeringen bakker op og har indgået en aftale, der giver tilladelse til en udbyggelse efter Københavns Lufthavns planer.

Men lovforslaget møder kritik, og Transportministeriet har modtaget 194 høringssvar.

»Vores bekymring er, at loven ikke har nogen som helst overvejelser om klimabestemmelser,« siger Poul Kattler fra Bevar Jordforbindelsen, der er blandt syv danske miljøorganisationer, der har indsendt høringssvar.

De syv organisationer har beregnet den potentielle klimapåvirkning af en lufthavn i henhold til Københavns Lufthavns planer, og ifølge deres beregninger kan en udvidet lufthavn medføre et mindstemål udledning af ekstra 2,1 millioner tons CO₂ om året fra fly og lufthavn.

Københavns Lufthavns udviklingsplan nævner også en mulig udvidet kapacitet til hele 55 millioner – så de 40 millioner, organisationerne har beregnet med, er faktisk lavt sat, mener Poul Kattler fra Bevar Jordforbindelsen.

Det er dog ikke sikkert, hvornår det bliver til de 40-55 millioner passagerer om året, da det først og fremmest er markedet, der bestemmer dét. Men det forventes at ske inden for de kommende 20-25 år.

Læs hele artiklen på Berlingske (Kræver login)

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.