På trods af besparelser på 870 millioner pund i løbet af de sidste to år er kumulative tab under pandemien steget til 3,8 milliarder pund på grund af lavere passagertal og høje faste omkostninger.
Storbritanniens største lufthavn registrerede et tab før skat på 1,79 milliarder pund for 2021 efter et tab på 2 milliarder pund i 2020, hvor den håndterede 22,1 millioner passagerer.
Den forudser dog en stærk sommer for udgående turisme og genåbner Terminal 4 til juli.
Lufthavnen forventer at nå sit 2022-mål på 45,5 millioner passagerer, men advarer om, at indgående turisme og forretningsrejser fortsat er “nøgleudfordringer”.
I en erklæring om dets årlige resultater sagde det: “Fjernelse af testrestriktioner i Storbritannien har øget efterspørgslen på udgående turisme, men indgående turisme og forretningsrejser er undertrykt på grund af test i andre lande.
“63 % af vores markeder bevarer en form for rejserestriktioner eller testkrav, og regeringens svar på Omikron viser, hvor usikker den bredere rejseefterspørgsel stadig er.
“Vi forventer ikke, at rejser vender tilbage til niveauet før pandemien, før alle restriktioner er blevet fjernet, passagerer kan rejse uden kontrol og er sikre på, at de ikke vil blive genindført.”
John Holland-Kaye, Heathrows administrerende direktør, udtaler: “Selvom 2021 var det værste år i Heathrows historie, er jeg meget stolt af den måde, hvorpå kolleger fokuserede på passagerer, og vi var i stand til at fastholde vores position som en af de 10 bedste lufthavne. i verden for service. Efterspørgslen begynder nu at komme sig, og vi arbejder tæt sammen med flyselskaberne for at opskalere vores operationer. Vi har skitseret en investeringsplan for de næste fem år, som imødekommer passagerernes behov, driver hurtig trafikgenopretning og tilskynder til investeringer i et kritisk nationalt aktiv, samtidig med at stigningen i billetpriserne holdes under 2 % på trods af væsentligt færre passagerer. Jeg er spændt på, at CAA vil lave den nødvendige investering for at undgå tilbagevenden af ’Heathrow-besvær’ med længere køer og forsinkelser.”