Tidligere på måneden blev Lufthansa tvunget til at aflyse hundredvis af flyvninger, der oprindeligt var planlagt til juli på grund af personalemangel, hvilket er et problem, der påvirker det meste af luftfartsindustrien, da den genopbygger kapaciteten efter Covid-19-pandemien. I et brev til kunderne indrømmer koncernens direktion, herunder administrerende direktør Carsten Spohr, at opgraderingen af servicen “ikke har forløbet med den pålidelighed, robusthed og punktlighed, som vi gerne vil tilbyde kuderne igen”.
“Vi kan kun undskylde og vi vil være helt ærlige: I de kommende uger, da passagertallet fortsætter med at stige, hvad enten det er til fritids- eller forretningsrejser, er situationen umulig at forbedre på kort sigt,”
“Det er næsten umuligt at rekruttere medarbejdere, ikke kun hos vores infrastrukturpartnere, men også i nogle af vores egne områder. Næsten alle virksomheder i vores branche rekrutterer i øjeblikket flere tusinde nye medarbejdre alene i Europa. Denne kapacitetsforøgelse vil dog først have sin ønskede stabiliserende effekt, når vinteren kommer.”
Gruppen, som også ejer Eurowings, Austrian Airlines, Swiss og Brussels Airlines, udtaler, at krigen i Ukraine også betyder begrænsninger af det tilgængelige luftrum i Europa, hvilket har ført til “massive flaskehalse” i luftrummet og yderligere flyforsinkelser.
“I sommeren 2023 forventer vi ikke kun at have et meget mere pålideligt rutenet på verdensplan. Vi vil også byde passagererne velkommen tilbage om bord på vores Airbus A380,” tilføjer ledelsen i sit brev til kunderne. Vi har besluttet at sætte A380’eren, som fortsat nyder stor popularitet, tilbage i drift hos Lufthansa i sommeren 2023. Udover dette styrker og moderniserer vi vores flåder yderligere med omkring 50 nye Airbus A350, Boeing 787 og Boeing 777 -9 langdistancefly og mere end 60 nye Airbus A320/321 alene i løbet af de næste tre år.”