Annons:

Lufthansa oplyser at forstyrrelsesomkostningerne er ti gange højere end British Airways

Flyforstyrrelser har indtil videre i denne sommer kostet Lufthansa-gruppen næsten 10 gange det beløb, der er rapporteret i forstyrrelsesomkostninger for British Airways. Lufthansa rapporterer, hvad de kalder 'uregelmæssighedsomkostninger' på i alt 158 mio. EUros i de tre måneder frem til juni i resultatet, der blev annonceret fredag i sidste uge.

British Airways hovedejer IAG rapporterede i sidste uge, at forstyrrelsesomkostninger kostede 15 millioner pund i samme periode – ikke meget mere end en tiendedel af Lufthansas omkostninger – på trods af at BA blev tvunget til at annullere 18% af sin sommerplan. BA formåede imidlertid at begrænse omkostningerne ved at annullere mange flyvninger i god tid og reducere 10% af sin sommerplan så langt tilbage som i april.

Lufthansa-administrerende direktør Carsten Spohr indrømmer at årsagerne til forstyrrelserne ikke var blevet løst og sagde: ”Juli var en meget vanskelig måned og sandsynligvis vil august også være.”

Gruppen forventer at ‘uregelmæssighedsomkostninger’ for året ville udgøre mellem 450 mio. og 500 mio. Euros.

Han tilføjer, at den post-pandemiske genstart er blevet præget af ”uforudset høj efterspørgsel i alle klasser og af et luftfartssystem overalt i verden, som endnu ikke kan imødekomme dette krav tilstrækkeligt.

”De sidste par uger er blevet præget af store operationelle uregelmæssigheder på en måde, vi ikke har oplevet før, bestemt ikke på Lufthansa.

”Stigningen fra kun 20% [kapacitet] til 80% på kun få uger var bare for stejl.

”Der er i industrien personalemangel på toppen af ​​høje sygdomsrater, lukninger i luftrummet på grund af Ukraine og luftforsyningsproblemer.”

Spohr talte, da Lufthansa rapporterede om et nettoresultat på 259 millioner Euros i de tre måneder til juni.

Han sagde: ”Vi er tilfredse med de økonomiske resultater. Men glæden ved god efterspørgsel er overskygget af de operationelle vanskeligheder.

”Vores højeste prioritet er stadig stabiliteten i flyoperationer. Vi har implementeret adskillige foranstaltninger for at lette denne anspændte situation. Vi tog et stort antal flyvninger ud af tidsplanen.

”Vi  bringer medarbejdere tilbage, der for nylig rejste, og i anden halvdel af dette år ansætter vi omkring 5.000 nye medarbejdere – langt de fleste i operationerne.

“Et lignende antal nye ansættelser er planlagt til 2023.”

Spohr tilføjede: “Vi har introduceret et økonomisk incitamentet for personalet, for eksempel ved check-in og ved Gates.”

Chief Financial Officer Remco Steenbergen sagde: ”Desværre forventer vi, at kundekompensationsbetalinger forbliver høje i juli og i de efterfølgende måneder.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.