“Hvis flyproducenten Airbus’ prognose er korrekt, vil inderne tage 685 millioner flyrejser i 2042”
– Hvis vi ser på mulighederne i Indien, er det allerede verdens mest folkerige land. Det har en geografisk kant… der forener verdens regioner. Og det er et meget underudnyttet marked.
Det siger Air Indias CEO Campbell Wilson i en samtale med BBC. Udtalelsen bliver særlig interessant i betragtning af, at flyselskabet, der blev nationaliseret i 1950’erne, blev købt af det indenlandske konglomerat Tata Group så sent som i 2021. Ifølge flyproducenten Airbus’ prognose vil inderne tage 685 millioner flyrejser i 2042. Det er fem gange så mange som før pandemien i 2019. Det gør også Indien til det tredje hurtigst voksende marked for civil luftfart, efter Kina og USA.
Det er i denne sammenhæng, at Air Indias ambitioner opstår. Tatas plan er at fusionere koncernens fem flyselskaber, tre datterselskaber af Air India og partnerne Air Asia India og Vistara, som drives sammen med Singapore Airlines. Med det mål at blive et velanset flyselskab af internationale rejsende og et pålideligt lavprisalternativ på hjemmemarkedet.
Vejen dertil skal ifølge Campbell Wilson omfatte bedre direkte forbindelser mellem Indien og byer rundt om i verden, herunder i form af nye ruter, samt flere egentlige fly. Hundredvis af fly er allerede bestilt hos Airbus og på sigt vil de gøre indiske lufthavne – Delhi er nævnt her – til vigtige internationale knudepunkter i lighed med Singapore og Dubai.
Brancheanalytikere, som BBC har talt med, nævner, at den hurtige og noget uventede vækst er synlig flere steder i Asien. Omkring år 2050 forventes Indonesien at være blevet det fjerdehurtigst voksende marked for civil luftfart, og der er tegn på, at antallet af flyrejser er støt stigende i Filippinerne, Thailand og Vietnam. De beskrives alle som lande med vækstøkonomier, en voksende befolkning, der har råd til at rejse, og nuværende regeringer, der træffer lokale beslutninger for at lette rejser med fly, både internationalt og indenrigs.
Naturligvis tilskrives den samlede stigning i flyrejser i Asien-Stillehavsområdet i 2023 delvist Kina. Frigivne restriktioner og forenklede regler for e-visum har skabt en bølge af internationale rejser, der giver næring til den samlede statistik.
Kilder: BBC, IATA, Aviation Week, Bloomberg