“Krig og elendighed er ikke noget, der øger lysten til at rejse”
Faldet belægning, RevPAR, omsætning, resultat og cash flow i forhold til samme periode sidste år var resultatet for Scandics 1. kvartal. Ifølge administrerende direktør Jens Mathiesen var omsætningen negativt påvirket med op mod 5 procent, fordi påskeweekenden faldt netop i slutningen af marts.
Da Scandic er tungere på forretningsrejsende end på fritidsrejsende, har han en pointe, mens faste omkostninger ikke tager påskeferien. En tredjedel af Scandics omsætning kommer fra restaurant- og konferencedrift.
Men spørgsmålet er, om det hele kan forklares med, at den første søndag efter den første fuldmåne efter forårsjævndøgn tilfældigvis faldt ind i 1. kvartal?
Der er andre faktorer, der får Scandics, og størstedelen af hotelbranchens, bedring efter pandemien til at bremse op.
En lille bastard sidder i Moskva og spreder sprængstoffer ud over Ukraine, en anden i Jerusalem og en tredje i en tunnel under Gaza. Krig og elendighed driver ikke rejselysten eller behovet for at brænde penge af på en konference for virksomhedens mellemledere.
En anden faktor er usikkerheden om økonomi, renter og husholdningernes købekraft. En tredje er udviklingen af teknologi, der har reduceret virksomhedernes behov for fysiske møder.
Hotellerne i fritidssektoren kan regne med, at den svage krone får flere til at holde ferie hjemme og samtidig tiltrække udenlandske gæster, som måske slipper for hedebølgerne i Sydeuropa. Det er næppe noget, konferencetunge Scandic nyder godt af.
Men administrerende direktør Jens Mathiesen kalder første kvartal “stabilt” og vælger at se lyst på resten af året:
“Jeg har et positivt syn på hotelmarkedet for året og efter to rekordår i træk er vi kommercielt og økonomisk stærkere end nogensinde,” skriver han til aktionærerne. Aktiemarkedet, som ved, hvad en administrerende direktør har at sige, reagerede knap nok.