Omsætningen endte på 577 millioner kroner eller mere end 200 procent højere end i 2021. Tallet er dog fortsat godt 40 procent lavere end i samme kvartal i 2019.
»Bedst som vi troede, at det hele vendte, dukkede omikronvarianten op i slutningen af november sidste år. Den udbredte smitte bremsede væksten et par måneder. Men allerede i februar begyndte det at vende, og i marts tog det fart, så vi endte med, at seks ud af ti rejsende var tilbage i forhold til 2019. Siden er væksten fortsat trods krig og pandemi,« siger Thomas Woldbye.
Nærmer sig det normale
Han fortæller, at til sommer vil flyselskaberne have ruter til 135 destinationer, som primært ligger i Europa.
»Flytrafikken i Europa vil formodentlig nærme sig det normale i løbet af sommeren. Til gengæld går det noget langsommere med de lange, interkontinentale ruter – især til Kina og resten af Asien. Det er de lange ruter, der er med til at drive vores position som hub, fordi mange flyver via København og ud i verden. Derfor er det vigtigt at vinde den trafik tilbage,« siger Thomas Woldbye.
Han understreger, at passagerantallet på de traditionelt store ruter fortsat ligger lavere end før krisen. Det drejer sig blandt andet om forbindelserne til London, Stockholm, Berlin og Helsinki.
I årets første tre måneder rejste knap 3,3 millioner passagerer igennem terminalerne. Dette er en markant forbedring i forhold til første kvartal i 2021, der talte blot 430.000 rejsende.
Lufthavnen kan på nuværende tidspunkt ikke give et spænd for, hvor indtjeningen i 2022 kommer til ligge, men blot anslå, at resultat bliver bedre end i 2021. Forklaringen er den usikkerhed, der er om nye smitteudbrud, krigen i Ukraine, den stigende inflation, og hvordan priserne på energi og brændstof vil udvikle sig.