Prisen for et hotelværelse i København steg i april i år med 21,5 procent sammenlignet med april 2022. Samtidig steg hotellernes omsætning per værelse med hele 35,9 procent sammenlignet med sidste år.
Den samlede belægningsprocent på hotellerne i hovedstaden lå på 71,7 procent i april og dermed næsten op på 2019-niveau, selvom antallet af værelser i dag er markant højere end for fire år siden. Det er glædeligt, at hovedstadens hoteller i år endelig kan sætte priser, der matcher deres reelle omkostninger. Det var svært i 2022 på grund af den øgede kapacitet og kampen om kunderne,« siger Lars Ramme Nielsen, markedschef i Dansk Erhverv.
»Internationale kongresser er vigtigere end nogensinde. For tager man et spadestik dybere har de gode tal rod i, at de store events for alvor kom tilbage til København i april. Blandt mange andre var København både vært for European Congress of Clinical Microbiology and Infectious Diseases med over 10.000 deltagere og WindEurope Electric City 2023 også med 10.000 deltagere,« påpeger Lars Ramme Nielsen.
Det er derfor afgørende, at arbejdet med at tiltrække flere kongresser til København bliver intensiveret.
»Da kongresser planlægges med lange tidshorisonter og har en meget stor økonomisk værdi, er der et akut behov for politisk fokus på området. På vores ønskeliste er at få tilvejebragt et øremærket økonomisk beredskab til særlige, udvalgte nøglekongresser,« siger Lars Ramme Nielsen.
Han minder i den forbindelse om, at den offentlige økonomi drager store fordele ved de store begivenheder, mens det omvendt typisk kun er konferencecentret eller venues, der bærer omkostningen ved at sikre et event til Danmark eller København.
Dansk Erhverv lancerede på et stormøde tidlige i år en særlig indsats for de mange aktører, der arbejder netop med kongresser, messer, konferencer og events.
Mødet blev afholdt på Tivoli Hotel & Congress Center, og fokus på mødet var blandt andet risikostyring for større kongres- og rejsearrangører i kølvandet på coronapandemien.
Samtidig har Dansk Erhverv som en del af indsatsen på området for kongresser og events en række forslag, som blandt andet indebærer styrket international markedsføring, etablering af en slagkraftig eventpulje samt en særlig indsats for at sikre særligt vigtige begivenheder.