Kunde- og salgsmøder udgør 31 procent af 2022-rejsebudgetterne, konferencer og messer tildeles 21 procent, og interne møder fylder 17 procent, som det fremgår af undersøgelsen.
Udgifter til konferencer i 2022, som en andel af det samlede forretningsrejseforbrug, forventes at overstige 2019-niveauet med fire procentpoint.
Undersøgelsen, som omfatter 547 Travel Managers og leverandører blev gennemført i juni og den fremhævede også fortsat optimisme, fordi 84 procent af de adspurgte rapporterede om en stigning i bookinger sammenlignet med den foregående måned.
“Efterhånden som Covid-19 bliver mere overskuelig i mange regioner, er virksomheder og medarbejdere ved at komme tilbage til at rejse i forretninger, drevet af behovet for at komme tilbage til forretningen,” udtaler GBTA CEO Suzanne Neufang. “Vi ser dog nu, at andre faktorer ud over Covid-19 kommer i spil, som kan påvirke hastigheden og banen for genopretning for forretningsrejser, når vi går ind i anden halvdel af 2022.“
Rapporten afslørede dog, at Travel Managers ud over de vedvarende Covid-19-bekymringer også står over for problemer relateret til regeringens politikker og restriktioner (43 procent), personalemangel (33 procent) og flaskehalse i forsyningskæden (30 procent). Økonomiske bekymringer såsom inflation (28 pct.) og oliepriser (27 pct.) påvirker også forretningsrejseprogrammer.
Ni ud af ti (88 procent) rejse- og indkøbsansvarlige rapporterede, at deres medarbejdere er “villige” eller “meget villige” til at rejse forvirksomheden i det nuværende miljø. Mens 46 procent af de adspurgte svarede, at deres ansatte er noget eller meget bekymrede over Covid-19, når det kommer til at vende tilbage til forretningsrejser. For at styre risikoen har de fleste virksomheder (65 procent) indført en fravalgsproces for bekymrede medarbejdere. Enogtredive procent svarede at de har indført et fravalgskrav.