Annons:

Københavns Lufthavne A/S kommer ud af tredje kvartal med et samlet overskud før skat på 408 millioner kroner.

Københavns Lufthavne A/S kommer ud af tredje kvartal med et samlet overskud før skat på 408 millioner kroner. Der er tro på fremtiden, og den planlagte store udbygning af terminaler og bagageudleveringen tager form.

Rejselysten har været stærk i tredje kvartal, hvor juli, august og september blev de mest travle måneder i fire år med otte millioner rejsende i Københavns Lufthavne.

Tredje kvartal ender isoleret med et overskud før skat på 300 millioner kroner. Medregnet resultatet før skat på 108 millioner kroner i første halvår, kommer Københavns Lufthavne ud af september og tredje kvartal med et samlet overskud før skat på 408 millioner kroner.

“Det er afgørende, at Københavns Lufthavne igen begynder at tjene penge, så vi kan investere i fremtiden. Det er der brug for, hvis vi fortsat skal være attraktive for flyselskaberne og de rejsende,” siger Christian Poulsen, konstitueret CEO i Københavns Lufthavne A/S.

Omsætningen lander i tredje kvartal på 1.166 millioner kroner – en forbedring på 9 procent i forhold til samme periode i 2022. Samlet blev omsætningen i årets første ni måneder 3.064 millioner kroner.

Travl sommer og tilfredse rejsende
I årets første ni måneder har 20,3 millioner passagerer været gennem terminalerne i Københavns Lufthavne – de fleste i løbet af sommermånederne.

“Vi har haft en travl og god sommer i Københavns Lufthavne. Driften og servicen har fungeret rigtig godt, lige fra check in, sikkerhedskontrol og shopping til paskontrol, boarding og bagagehåndtering,” siger Christian Poulsen.

Passagererne har i tilfredshedsmålingerne kvitteret for indsatsen fra de ansatte, der arbejder i lufthavnen og hos flyselskaber, butikker, spisesteder og de groundhandlere, der på flyselskabernes vegne står for check-in, bagage og boarding.

“Vi er på rette vej. I den seneste tilfredshedsmåling erklærer 85 procent af de rejsende sig tilfredse/ meget tilfredse med oplevelsen i Københavns Lufthavn. Det gør os til en af Europas bedste, hvilket vi på alles vegne i lufthavnen naturligvis er stolte over,” siger Christian Poulsen.

Vigtige aftaler på plads

I september blev Københavns Lufthavn enig med de største flyselskaber om en fireårig aftale om de takster flyselskaberne betaler for brug af lufthavnens baner, terminaler og services. Aftalen er netop blevet godkendt af Trafikstyrelsen.

“Den pris flyselskaberne betaler for at bruge lufthavnen er fundamentet for vores økonomi og evne til at investere i lufthavnen og den grønne omstilling. Derfor er aftalen ganske afgørende,” siger Christian Poulsen.

Den 3. oktober præsenterede lufthavnens største kunde, SAS, den gruppe investorer, der skal stå bag rekonstruktionen af selskabet, deriblandt Air France-KLM og den danske stat. Planen skal nu godkendes af en amerikansk domstol.

“Det er en god nyhed for SAS, for de ansatte, for Danmark og for Københavns Lufthavn, at der er fundet stabile og branchekendte investorer til rekonstruktionen af SAS, der med en tredjedel af trafikken er det største flyselskab i Københavns Lufthavn. Vi håber det vil kunne skabe ro og rum til, at SAS kan videreudvikle forretningen her i Københavns Lufthavn,” siger Christian Poulsen.

Største byggeri i nyere tid
Udviklingen af fremtidens lufthavn er i fuld gang. Byggeprojektet omkring terminalområdet mellem gate B og C er det største i lufthavnen i nyere tid. Nu begynder det for alvor at kunne ses og mærkes.

“Dette transformative projekt vil gavne CPH og alle vores forskellige kunder i mange år frem. Vi beklager generne fra byggeriet og vil gøre alt, hvad vi kan, for at det påvirker passagererne og virksomhederne herude mindst muligt,” siger Christian Poulsen.

Projektet til omkring 5 milliarder kroner er planlagt til at stå klar i løbet af 2027 med mere plads, luft og lys til både bagageudlevering, paskontrol, shopping center og passagerområder.

Opdateret Outlook

Ledelsen har opdateret sine forventninger til den resterende del af 2023 på baggrund af den fortsatte stigning i og forventningen til passagertallene for resten af året.

Med baggrund i den nuværende udsigt for passagervækst forventes det, at passagerantallet vil være ca. 26,5 millioner for helåret 2023 (tidligere forventning: 26 millioner). Forventningerne til vækst i omsætning er derfor opdateret til 16% (tidligere 13%) for helåret 2023.

Baseret på det forventede passagerantal, forventes resultat før skat at blive mellem DKK 350 millioner og DKK 400 millioner (tidligere DKK 300-350 millioner). Omkostninger til passagerrelaterede aktiviteter og regulatoriske krav er som oplyst i tidligere outlook meddelelser højere i 2023 end i 2022.

Der vil ikke blive udbetalt dividende i 2023, jævnfør aftale med långiverne i waiver aftalerne.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.