En forskydning af tværbanen og nye standpladser skal skabe plads til nye flytyper og er hovedpunkterne i en opdateret masterplan for Københavns Lufthavnes (CPH) infrastruktur, som den nu lægger frem.
Nye, større flytyper, der støjer mindre og udleder mindre CO2, end flertallet af de nuværende fly, er på vej. En række af de nuværende standpladser i Københavns Lufthavn er ikke dimensioneret og indrettet til at tage imod de større og mere moderne fly, som mange flyselskaber i øjeblikket investerer i. Og de nuværende rammer for brug af lufthavnens areal, giver ikke i dag mulighed for at bygge nye og tidssvarende standpladser. Derfor er der ifølge lufthavnen brug for en opdateret plan for, hvordan lufthavnens arealer kan benyttes.
Med opbakning fra flyselskaberne SAS, Norwegian og DAT anbefaler Københavns Lufthavn derfor, at tværbanen forskydes med henblik på at bygge nye standpladser.
– En af vores vigtigste opgaver er at udvikle en attraktiv og effektiv lufthavn. Det kræver, at Københavns Lufthavn har den nødvendige kapacitet til passagerer og flyselskaber – og plads til de bedre og større fly, der er på vej.
– Det er derfor i alles interesse, at vi handler nu, så vi kan tilbyde bl.a. disse flytyper den nødvendige kapacitet i lufthavnen fremadrettet, siger administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavne.
Lufthavnen har lavet en langsigtet udviklingsplan – en såkaldt masterplan. Ændringerne i masterplanen vil alle finde sted inden for lufthavnens eksisterende areal. Dertil kommer, at alle de planlagte ændringer kan ske inden for de støjgrænser, som lufthavnen i dag skal leve op til. Afkortningen af tværbanen vil betyde, at den kun kan benyttes med ind- og udflyvning over Øresund.
– Vi er nødt til at tænke langsigtet, for fremtidens fly skal kunne operere på den infrastruktur, vi planlægger over de kommende år. Udviklingen af lufthavnen skal derfor sikre, at vi kan imødekomme behovene fra vores omgivelser, både i forhold til kapacitet, men også når det handler om klima, støj og luftkvalitet. Det er det, vi nu lægger frem med en opdateret masterplan for Københavns Lufthavn, siger administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavne.
Det forventes at kræve en opdatering af det nuværende lov-, miljø- og plangrundlag, der vil medføre en høringsproces, hvor alle naboer, partnere og andre med interesse for udvikling af lufthavnens område får mulighed for at blive inddraget.
– Vores ønske er, at en åben proces kan skabe afsæt for at udvikle endnu bedre fælles løsninger for fremtidens lufthavn – i dialog med både flyselskaber, forretninger, naboer og andre partnere, siger Thomas Woldbye.
Inden for den nærmeste fremtid vil lufthavnen indsende en ansøgning til Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen om tilladelse til at forskyde tværbanen og skabe nye standpladser. De forventer, at der vil gå flere år, hvor ansøgningen behandles af myndighederne.