-Flådefornyelse er en meget vigtig byggesten i vores strategi om at reducere CO2-udslippet. 21 procent af vores flåde består i dag af den nye generation af flytyper. Vores mål er at nå 64 procent i 2028. Disse nye flytyper reducerer brændstofforbruget og CO2-udslippet med 15 procent og afgiver samtidig 50 procent mindre støj, siger Maria Hagelberg, ansvarlig for bæredygtighed hos Air France og KLM North Europe.
I løbet af de kommende år vil KLM, i samarbejde med Transavia introducere 100 nye fly for at skabe en moderne europæisk flåde med reduceret udslip. Den først Airbus A321neo blev sat i drift i december 2023 af Transavia Netherlands. Fra den 26. august lander flyet i København og indsættes på en daglig afgang Amsterdam – København – Amsterdam.
-Øget brug af bæredygtigt flybrændstof (SAF) indgår også i vores strategi, da SAF kan reducere CO2-udslippet med op til 75 procent i forhold til fossilt brændstof. I de seneste to år har Air France og KLM været den største aftager af SAF på globalt plan. I 2023 brugte vi 80.000 ton SAF, hvilket svarer til 16 procent af den totale SAF-produktion. Sidste år gik imidlertid kun tre procent af alt produceret SAF til luftfarten. Vi har brug for flere investeringer i SAF-produktion, ikke mindst i Skandinavien, siger Maria Hagelberg.