ACM traf en afgørelse vedrørende flyselskabernes indsigelser den 24. marts 2022. KLM er yderst skuffet over, at ACM har valgt at se bort fra næsten alle flyselskabernes indsigelser og har forpasset en mulighed for yderligere at supplere luftfartslovens rimelighed, hvilket kunne har resulteret i en forholdsmæssig fordeling af smerten ved COVID-krisen.
Efter KLM, KLM Cityhopper, Transavia, Martinair og Air Frances opfattelse er der tale om en yderst streng fortolkning af luftfartsloven og en fortolkning af afregningsmekanismen, der ignorerer dens oprindelige formål. Ifølge ovennævnte luftfartsselskaber beskytter ACM ikke brugerne mod for høje gebyrer fra monopolisten Schiphol (det oprindelige formål med luftfartsloven), men flytter i stedet alle monopolisternes forretningsrisici, der er opstået i COVID-perioden, pr. til flyselskaberne. Der er ingen alternativ lufthavnsinfrastruktur af denne skala i Holland. Flyselskaber er derfor tvunget til at købe deres tjenester fra Schiphol.
ACM afviser flyselskabernes indsigelser mod, at Schiphol udligner COVID-tabene; samtidig med, at ACM, i lyset af COVID-krisen, tillader Schiphol at afvige fra tildelingssystemet, hvilket giver mulighed for at overføre flere omkostninger.
KLM vil derfor anke ACM-afgørelsen til CBb (Hollandsk Erhvervs- og Industriklagenævn).