-Luftfartsindustrien er i gang med en omfattende omstilling, som skal reducere klimapåvirkningen fra flyvning. Lige nu er der et meget stort fokus på SAF (bæredygtigt flybrændstof), som spiller en vigtig rolle i omstillingsprocessen, men det kan ikke stå alene. Som branche er vi nødt til at spille på alle relevante strenge. Derfor investerer vi i KLM i både nye brændstofeffektive fly og nye brændstoftyper, som udleder mindre CO2, men vi tester også el-fly, som kan anvendes på kortere strækninger, og vi uddanner vores piloter i at flyve med mindst mulig klimapåvirkning, siger ansvarlig for bæredygtighed i KLM i Nordeuropa, Maria Hagelberg.
-Der findes ikke én universalløsning, der kan bringe branchen i mål på klimafronten. Derfor er det vigtigt, at både beslutningstagere og aktører tænker bredt og langsigtet, siger Maria Hagelberg.
De nye A350-fly skal erstatte den eksisterende flåde af langdistancefly og er et vigtigt skridt for at nå selskabets bæredygtighedsmål om at reducere CO2-udslippet med 30 procent per passagerkilometer inden 2030 sammenlignet med 2019. De nye fly anvender 25 procent mindre brændstof, fordi de er bygget med lettere materialer, herunder 53 procent komposit og 14 procent titanium.
Ud over de nye fly har Air France og KLM foretaget sin første økonomiske investering i SAF-produktion og skyder 4.7 millioner USD i SAF-producenten DG Fuels. I 2022 var Air France og KLM verdens største aftager af SAF og anvendte 17 procent af det bæredygtige flybrændstof på globalt plan. Til sammenligning brugte flyselskabet kun tre procent af verdens samlede flybrændstof.
-Investeringer i nye teknologier og nye brændstoftyper er alfa og omega, hvis vi skal nå vores klimamål og lede udviklingen mod en bæredygtig luftfartsindustri. Vi tænker langsigtet og har sikret os option på at købe op til 75.000 ton SAF om året fra 2029, siger Maria Hagelberg.