Leaseback- aftaler er ikke usædvanlige, og opstod som en strid om SAS-konkurrenten Norwegian Air i forbindelse med selskabets omstrukturering i 2020. Dengang blev obligationslån omdannet til aktieposter, hvilket førte til, at Bank of China erhvervede en aktiepost i Norwegian .
I marts 2021 blev der offentliggjort en aftale mellem SAS og den kinesiske udviklingsbank CDB, hvor flyselskabet solgte fire Airbus-fly til bankens irske datterselskab CDB Aviation. Det irske datterselskab lejer eller leaser til gengæld planen tilbage til SAS. Hvis SAS ikke kan betale planleje, går aktier i SAS i stedet til banken som kompensation.
SAS’ delårsrapport tirsdag indeholdt dystre toner fra ledelsen, hvis arbejde med SAS Forward-restruktureringsplanen indtil videre ikke har været en succes. Omstruktureringsplanen blev beskrevet som afgørende for at få en tiltrængt kapitalfremskaffelse til en værdi af 9,5 milliarder SEK for at få virksomheden til at overleve.
Den norske stat kan genopstå i SAS’ ejerliste eller gå ind med yderligere lån, melder Dagens Næringsliv . Den norske handels- og industriminister Jan Christian Vestre skulle have inddraget ABG Sundal Collier som finansiel rådgiver og advokatfirmaet Wiersholm i processen.
Tirsdag oplyste selskabets administrerende direktør Anko van der Werff refinansieringsplanen, der indeholder et behov for mindst 9,5 milliarder i ny egenkapital. Pengene vil komme fra konvertering af en gæld på 20 milliarder SEK til aktier.
Under pandemien gav den norske stat flyselskabet et lån på 1,5 milliarder norske kroner, og det er det, der nu kan blive til aktier. En anden mulighed er et andet lån.
Det er fire år siden, at den daværende regering solgte hele beholdningen i flyselskabet for knap 600 millioner norske kroner.