De seneste nyheder om, at det hollandske luftfartsselskab Corendon Airlines er begyndt at tilbyde områder kun for voksne på sine flyvninger, fik bred medieopmærksomhed rundt om i verden. Med rette, da det ser ud til, at passagerer længe har spurgtefter denne service ifølge en artikel offentliggjort i Spectator, der var baseret på en undersøgelse fra PhotoAID.
Corendons rute fra Amsterdam til Curaçao i Caribien vil have en dedikeret sektion forrest i flyet – hvor de voksne over 16-årige kan nyde “fred og ro”, og som de siger vil forbedre oplevelsen for begge typer rejsende med og uden børn.
Selvom dette træk sandsynligvis vil være populært blandt mange passagerer, hvad mener branchen? Kan denne trend faktisk ‘Take-off’? Og hvad skal købere og leverandører gøre for at udnytte det? Robert Townson fra Belvera Partners har talt med flere eksperter fra rejseteknologidistributionsområdet for at hre deres reaktioner.
Flere påpeger, at “kun for voksne” rejsetjenester i øjeblikket findes i hotelbranchen, flere krydstogtsrederier tilbyder “kun for voksne” sektioner eller faciliteter på forskellige skibe, og der er rejsearrangører, der fokuserer på rejser kun for voksne, Henry Harteveldt fra Atmosphere Research Group anbefaler, at alle, der træder ind i dette rum, gør deres research først. “Har du nok kunder til at gøre denne indsats umagen værd? Er dette rentabelt? Vil dette adskille dit brand positivt? Vil du være i stand til at sælge og servicere dette gennem alle de kanaler, du sælger igennem – også rejsebureauer, hvis du bruger dem? Hvis svarene er positive, vil en robust og omfattende marketingstrategi – og budget – være afgørende.
Kun at stole på søgemaskineoptimering og søge- og markedsføring på sociale medier for at skabe opmærksomhed og skabe interesse vil ikke være tilstrækkeligt.
Du skal bruge en integreret marketingkampagne, der omfatter PR, annoncering i relevante medier, målrettet e-mail, salgsfremmende aktivitet – og ja, SEO, SEM og markedsføring på sociale medier.”
Det er ikke kun flyselskaber, der kan drage fordel af, at dette er en succes, “rejsebureauer og købere af overnatning bør også tænke over, hvordan man maksimerer denne nye trend,” tilføjer Gareth Matthews fra den globale rejsedistributionsudbyder Didatravel. ”Dette kunne for eksempel være en god mulighed for at sælge den ultimative pakkerejse kun for voksne. Hoteller har allerede mestret konceptet kun for voksne, og mange har meget succesrige forretningsmodeller plus loyale kunder og stærke distributionsnetværk. Nu kan muligheden for at pakke dette med en matchende flyvning kun for voksne være en win-win-win for rejsende, distributører og leverandører.”