Amadeus Hospitality har undersøgt, hvad de rejsende ønsker af en rejse, og hvordan teknologien kan hjælpe med at opfylde disse drømme. Travel Dreams-rapporten er baseret på input fra 6.000 rejsende fra USA, Kina, Indien, Storbritannien, Frankrig og Tyskland. Målet er at forstå, hvordan de vælger rejsedestinationer, hvordan de vil booke deres rejse, og hvilke faktorer der har størst indflydelse på deres oplevelse, når de først er på deres rejse.
Over halvdelen ville lade AI booke deres rejse
Ifølge undersøgelsen ville 54 % af de adspurgte lade AI booke deres forretningsrejser. Hele 18 % siger, at de endda ville overveje at bede en AI-assistent om at skrive en anmeldelse på deres vegne, uanset om det drejer sig om et hotelophold eller en middag, de spiste under deres rejse.
Store muligheder i tillægsydelser
Undersøgelsen viser, at næsten to tredjedele af hotellets gæster (63 %) er villige til at betale ekstra for yderligere ydelser, såsom et bestemt udsigtspunkt eller etageniveau, adgang til en Xbox på værelset eller inkludering af lokale attraktioner i hotelprisen. Undersøgelsen viser, at sådanne tilføjelser kan øge hotellernes gennemsnitlige daglige pris (ADR) med omkring 12 %, hvilket potentielt kan generere over $5.300 i øget indtjening pr. værelse pr. år for den gennemsnitlige mellemklasse hotelkæde, der tilbyder disse ekstra tjenester.
Kanaler for rejseinspiration ændrer sig
De kanaler, der driver rejseinspiration, ændrer sig også. Sociale medier og rejseinfluencer har haft den største vækst i indflydelse over de seneste fem år, mens traditionelle kilder som aviser, fysiske rejsebureauer og tv-reklamer oplever varierende betydning som inspirationskilder til at vælge dit næste rejsemål.
Krav om personalisering
Ferie- og fritidsrejsende efterspørger personlig service fra hoteller, hvor 50 % siger, at en personlig velkomst og service er øverst på deres liste for at skabe deres ideelle hoteloplevelse. Over halvdelen af gæsterne (52 %) er villige til at dele personlige data i bytte for skræddersyede tilbud (mens færre, 40 %, ville gøre det til en lavere pris). Næsten halvdelen (48 %) af alle fritidsrejsende foretrækker stadig en traditionel check-in skranke med en person, der kan forklare hotellets faciliteter.
Forretningsrejsende kræver effektivitet
Forretningsrejsende efterspørger mere teknologi for at opnå øget effektivitet, og hele 71 % af dem er interesseret i en eller anden form for online- eller selvbetjeningsindtjekning. Næsten en fjerdedel (22%) ønsker også muligheden for at betale med kryptovaluta eller digitale tegnebøger i fremtiden – hvilket tyder på, at betalingslandskabet også er under forandring.
Kilde: Amadeus Hospitality