Luftfartsanalysefirmaet Cirium udgav sin seneste Global On-Time Performance-rapport i sidste uge. Definitionen af punktlighed, der bruges af Ciricum, er et fly, der ankommer til sin endelige destination inden for 15 minutter efter det planlagte ankomsttidspunkt.
Ifølge data indsamlet i august var 85,76 procent af spanske Iberia-flyvninger til tiden. Det er dermed det mest punktlige flyselskab i Europa.
Næstbedst er Norwegian Air Shuttle, 84,61 procent af deres flyvninger landede til tiden.
Herefter følger Austrian Austrian Airlines, spanske Air Europa og finske Finnair, som alle tilbød deres kunder punktlighed på over 80 procent af deres flyvninger.
På tiendepladsen kommer hollandske KLM, det flyselskab, der i perioden havde flest flyvninger i luften – 21.861. Spanske Vueling, på ottendepladsen, havde næstflest flyvninger i luften med 21.672 flyvninger. Punctual Iberia havde på den anden side 15.237 flyvninger i luften i løbet af august.
Iberia er også det tredje mest punktlige flyselskab i verden. Kun colombianske Avianca – med 86,86 procent af sine flyvninger til tiden – og Qatars Qatar Airways – med 85,77 procent – er bedre set fra et globalt perspektiv.
Top 10: De mest punktlige flyselskaber i Europa
1. Iberia
2. Norwegian Air Shuttle
3. Austrian Airlines
4. Air Europa
5. Finnair
6. Norwegian Air Sweden
7. LOT Polish Airlines
8. Vueling
9. Icelandair
10. KLM