IATA har udgivet data, der tyder på, at flypriserne i Europa “underbyder inflationen” på trods af, at gennemsnitspriserne i juni var 16 % højere end i 2019. De påpegede, at det gennemsnitlige forbrugerprisindeks i EU var 20 % højere end i 2019 i juni.
IATAs generaldirektør Willie Walsh udtalte: “Konkurrenceevnen på Europas lufttransportmarked holder flyprisinflationen fire procentpoint under stigningen i det brede forbrugerprisindeks. I betragtning af den ekstreme volatilitet i flybrændstofpriserne og stigninger i lønninger er dette en betydelig præstation og står i kontrast til de konstant stigende gebyrer, som presses af vores infrastrukturleverandører.”
IATA bemærker, at UK CAA for nylig godkendte en væsentlig stigning i Heathrows takster og en stigning på 26 % i det britiske flyvekontrolorgan NATS’ priser, mens Amsterdam Schiphol lufthavn “har fået en stigning på 37%”.
ACI Europe slog dog tilbage med “uafhængige og autoritative data”, der viste, at priserne steg 38 % i forhold til 2019 i løbet af de høje sommermåneder juli til september, næsten det dobbelte af stigningen i de gennemsnitlige forbrugerpriser. Foreningen meddeler, at priserne i oktober var endnu højere med 47 % højere end i 2019, når de var bestilt tre måneder i forvejen. De kommenterede også påstanden om, at lufthavnsafgifterne konstant er steget over inflationen, hvilket tyder på, at IATA “afhængiger af fejlagtige data fra kun to lufthavne”.
ACI Europe insisterede: “Lufthavnstaksterne i Europa i år er steget med 13,6 %, langt under det inflationære pres, der rammer lufthavne, endsige flypriser.”
Olivier Jankovec, ACI Europes generaldirektør, anklager IATA for at offentliggøre “unøjagtige og vildledende data” og sagde: “Det er afgørende at rette op på sagen.
“Ikke kun har flyselskaberne været i stand til at afspejle inflationspres i det, de opkræver, de har været i stand til at udøve betydelig prisfastsættelse takket være forsyningspres og kapacitetsdisciplin. Godt for dem. Omvendt har mange lufthavne endnu ikke fuldt ud afspejlet inflationspres i deres brugerafgifter, hvor regulatorer ofte er uvidende om dette pres og om, hvordan gæld akkumuleret gennem Covid skader investeringerne.”
Jankovec argumenterede: “Markedet har strukturelt ændret sig gennem pandemien og genopretningen, og det er afgørende, at politiske beslutningstagere og regulatorer gennemskuer disse ændringer.
“Accelerationen af flyselskabernes konsolidering kombineret med lufthavne, der når kapacitetsgrænser, vil udfordre vores indre europæiske luftfartsmarked og luftforbindelser.”
Han tilføjede: “Flyselskabernes dominans i dag gør prisregulering af lufthavne forældet og den 30 år gamle EU-forordning om slots i lufthavne kræver en hurtig revision.”