“Vi ser et vedvarende opsving. Forretningsrejsende føler, at vi mennesker skal mødes ansigt til ansigt”
Han vil have, at politikere i Europa følger i USAs fodspor og forsøger at fremskynde produktionen af vedvarende flybrændstof. Et produkt fremstillet af gammel madolie, slagteraffald, alger, restprodukter fra skoven og lignende.
– Der er ikke produktion nok af vedvarende jetbrændstof og hver eneste liter, der kommer, bliver købt med det samme, siger Rafael Schvartzman.
Da brændstof står for en tredjedel af flyselskabernes omkostninger, betyder en højere brændstofpris også meget for, hvad det koster at flyve.
Han har ikke noget reelt svar på, hvordan det kommer til at gå, skriver SvD. Rafael Schvartzman henviser til, at der sker meget teknologisk udvikling.
Udfordringerne kan føre til, at flyvningen på sigt ikke stiger så meget som forventet. Men lige nu, som Rafael Schvartzman påpeger, går tingene op igen.
Efter den lange covid-nedlukning sluttede, var det de sædvanlige private rejsende, der kom tilbage først. De forretningsrejsende tøvede derimod.
Nu er de, der rejser på arbejde, også begyndt at flyve mere. Selvom nye digitale vaner har ændret nogle.
– Vi ser et vedvarende opsving. Forretningsrejsende mærker, at vi mennesker skal mødes ansigt til ansigt, siger Rafael Schvartzman til SvD.