Annons:

I 2030 kan du flyve i elfly

Luftfartsindustrien arbejder på at flyve på elektricitet. Nu kan vi forvente det første eldrevet passagerfly om få år.

Flyrejser bliver billigere, og udledningen af CO2 fra de mange fly fortsætter. Men den enorme udledning fra luftfartsindustrien kan være tæt på vejens ende.

Udviklingen af elektriske fly er i stor fokus blandt flyselskaberne – og udviklingen går hurtigt. Det fortæller Olav Mosvold Larsen, der er seniorrådgiver fra det norske statsejede selskab Avinor, som driver lufthavne i Norge:
– Der er hundredvis af små og store selskaber, der arbejder med at udvikle elektriske fly, siger Olav Mosvold Larsen.

Faktisk går udviklingen så hurtigt, at vi ifølge seniorrådgiveren kan forvente eldrevne flyrejser i 2030:
– Med den information, vi har fra flyproducenter som Boeing og Airbus, så arbejder de på koncepter, der fra cirka 2030 vil kunne flyve med op mod 100 passagerer omkring 1000 kilometer i såkaldte hybridfly. Det vil passe godt til nordeuropæisk luftfart, fortsætter Olav Larsen.

I Norge har regeringen et stort fokus på en mere bæredygtigt transportbranche. Det første elfly vil ifølge Olav Larsen blive et fly med elektriske motorer og en generator om bord på flyet, som kan oplade batterierne undervejs.

Peter Omand Rasmussen, lektor ved Institut for Energiteknik ved Aalborg Universitet, er mere skeptisk omkring forudsigelsen af elfly:
– Det kan godt være, at udviklingen kan komme til at gå hurtigt. Men som det er nu, er energitætheden i batterier simpelthen alt for ringe i forhold til for eksempel flybrændstof, fortæller Peter Omand Rasmussen.

Ifølge Olav Larsen vil lavprisflyselskabet Easyjet, sammen med producenten Wright Electric, have et 12-personers hybridfly klar i 2022.

Kommentarer är stängda.

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.