Beslutningsprocessen i vurderingen er i mange tilfælde enkel og unuanceret. Det er heller ikke struktureret, så det er ens for alle. Rejsebureauernes bookingværktøjer har normalt en simpel godkendelsesproces, hvor den rejsende kun skal indberette afvigelser fra politik, men så har den rejsende allerede logget på bookingværktøjet for at bestille en rejse.
Der er mange faktorer, der spiller ind på, om man skal rejse eller ej. Nogle af de områder, der skal overvejes, er:
- Hvad vil du opnå med mødet?
- Hvad er omkostningerne?
- De Miljømæssige konsekvenser?
- Er den rejsende tryg ved at tage på tur?
- Kan mødet gennemføres virtuelt?
- Og ikke mindst – Return On Investment
Den internationalt anerkendte foredragsholder Scott Gillespie fra tClara gennemførte en undersøgelse med 175 Travel Managers i 2020 om risikoen ved at gennemføre et virtuelt møde vs. et fysisk møde. På baggrund af resultaterne og deres egne erfaringer besluttede tClara at bygge værktøjsrejsetestene, som skal give virksomhederne en enklere og bedre beslutningsproces til at vurdere, om de skal rejse eller ej.
Værktøjer som dette bør hjælpe rejsende med vurderingsprocessen og implementeres, før de tager det med deres leder. På den måde fjernes usikkerhed omkring beslutningsprocessen, og virksomhederne får et godt værktøj til at styre denne proces. Det er værd at bemærke, at de kriterier, der er indtastet i værktøjet, vil kunne rapportere, hvis virksomheden også rejser for lidt!
Jan Henrik Ulvatne fra Travel IQ Nordic har talt med Scott Gillespie og fået en demo af det nye værktøj. Link til videoen kan findes her.