Det 590 passager store fartøj, som nu er tilbage, og som sejler på ruter langs den norske kyst, er det første af syv Hurtigruten-fartøjer, der kan fornyes i løbet af det næste år, som en del af et opgraderingsprogram på 100 millioner euro. Richard With (billedet) er blevet eftermonteret med batteripakker, motorer og fremdrivningssystemer på Myklebust Skibsværft i Norge.
Skroget er blevet forbedret for at reducere modstand og gøre det mere effektivt. Hurtigruten vil også bruge certificerede biobrændstoffer til at reducere CO2-emissioner. Alle syv skibe vil også være udstyret med systemer, der reducerer nitrogenoxidemissioner med 80% inden slutningen af sommeren 2023. Hurtigruten Norge-administrerende direktør Hedda Felin kaldte denne flådeomfattende opgradering “en af de største i Europa”.
Hun sagde: ”Med Richard With tilbage i operationer som et fuldt opgraderet skib kan gæsterne sejle langs den norske kyst på en mere støjsvag, avanceret og miljøvenlig skib, mens de nyder en traditionel oplevelse uden lignende i verdenen.
“At blive et grønt firma betyder at investere i bestræbelser på at dokumentere effekterne, såsom dem, vi laver nu.”
Felin sagde, at rederiet vil investere stærkt i at montere sin eksisterende flåde med de grønne teknologier, der i øjeblikket er tilgængelige.
Og hun tilføjer tilføjede: ”Vores mål er at komme til nulemissioner, og arbejdet med at planlægge de næste generations nulemissionskibe er allerede startet.
”Vores plan er at have det første emissionsfrit skib i vores flåde i 2030, og vi arbejder hårdt på at nå det.”
Hurtigruten Expeditions har tre batteridrevne skibe i sin flåde.