Størstedelen af de danske hoteller har positive forventninger til både omsætning og bundlinje i 2024. Det viser en ny medlemsundersøgelse blandt HORESTAs hotelmedlemmer, der blev offentliggjort på HORESTAs Hotel Insights.
Både hotellerne i København og resten af landet forventer, at de i 2024 vækster i forhold til i år. I hovedstaden ser hotellerne særligt positivt på årets første to kvartaler. I første kvartal forventer 44 procent af hotellerne en omsætningsvækst på mellem 1-11 procent mens 16 procent regner med at omsætte for over 11 procent mere end i år. I andet kvartal forventer 46 procent en omsætningsvækst på 1-5 procent, mens 21 procent forventer at hæve omsætningen med mere end 11 procent i forhold til 2023.
Hotellerne uden for København har størst forventninger til andet og tredje kvartal. I løbet af andet kvartal 2024 forventer 50 procent at vækste med mellem 1-5 procent mens 13 procent ser mod en forbedring af omsætningen med 6-11 procent. Hotellerne er en smule mere optimistiske når det kommer til sommermånederne. Her regner 53 procent med at kunne øge omsætningen med 1-5 procent og 17 procent af virksomhederne forventer en omsætningsvækst på 6-11 procent.
“Generelt har 2023 været et godt år for den danske hotelbranche selvom øgede omkostninger, manglende arbejdskraft, høj inflation og manglende svenskere og nordmænd har gjort et markant indhug i økonomien. Men branchen har de seneste år gang på gang vist en høj modstandsdygtighed og omstillingsparathed, hvilket har hjulpet gevaldigt i forhold til at klare udfordringerne. Derfor glæder det os også, at hotellerne ikke er afskrækkede, men forventer at fortsætte de gode takter i 2024,” siger Jeppe Møller-Herskind, der er kommerciel direktør i HORESTA.
Samlet svarer 53 procent af de danske hoteller i medlemsundersøgelsen også, at de forventer en forbedret eller meget forbedret bundlinje i 2024 sammenlignet med 2023.
Udover, at HORESTA fremlagde de nye tal fra medlemsundersøgelsen på Hotel Insights gav Matthias Timmermann fra Coco Hotel et indblik i, hvordan man skaber en personlig og lokal hoteloplevelse, Peter Krogsgaard fra CHP Lufthavne fortalte om lufthavnens forventninger til 2024, Annemarie Gubanski fra Taktikon talte om de teknologiske muligheder i branchen mens Ida Marie Moesby fra Nordea gav et overblik over dansk økonomi.