Trods år med turistrekorder og en generel vækst i antallet af ferierende under danske himmelstrøg i 2022 og 2023 er andelen af tomme senge steget mærkbart på landets hoteller. Det skriver Børsen.dk.
Udviklingen er et udtryk for den enorme udvidelse af hotelkapaciteten i Danmark de senere år, som betyder, at efterspørgslen – trods flere gæster – ikke kan matche udbuddet af værelser. Kommerciel direktør i HORESTA, Jeppe Møller-Herskind, hæfter sig imidlertid ikke ved det højere antal tomme senge, men derimod det højere antal besatte.
“Det er jo et underligt paradoks – der kommer flere turister, og antallet af overnatninger stiger, men fordi der er flere værelser nu, oplever flere hoteller et fald i antallet af solgte værelser. Det skyldes, at de mange overnatninger skal fordeles på endnu flere hoteller,” forklarer han, og henviser til, at der i årene efter finanskrisen i 2009 var “en nuludvikling i nye hoteller” indtil 2017, hvor væksten for alvor greb om sig, hvilket nu har vist sig i en såkaldt “ketchupeffekt”, som beskriver en virkning, der først viser resultater sent.
Læs hele historien på børsen.dk – kræver login