Annons:

Højesterets frifindelse af Ryanair betyder uklare rettigheder for flypassagerer

Højesteret har tirsdag frifundet flyselskabet Ryanair i en sag om refusion af flybilletter. Det betyder ifølge en pressemeddelelse fra Flyhjælp, at flypassagerers rettigheder fortsat er både uklar og usikker.

Da et ægtepar i april 2020 fik aflyst en tur til Rom, var de af den overbevisning, at de var berettigede til at få tilbagebetaling for de aflyste billetter fra flyselskabet Ryanair – også selvom de havde købt billetterne gennem billetformidleren flybillet.dk.

Men i dag, fire år senere, har Højesteret netop slået det modsatte fast, nemlig at passagererne havde accepteret, at flybillet.dk kunne modtage udbetaling fra Ryanair på deres vegne. Benedikte Bolvig Lund, advokat og Juridisk hos Flyhjælp, der har ført sagen på vegne af ægteparret i alle tre instanser forklarer hvorfor:

– Vi havde håbet på, at Højesteret ville give nogle retningslinjer for alle flypassagerer. I stedet har Højesteret kun taget stilling til denne sag og disse flypassagerers konkrete ageren. Det betyder, at vi ikke kan bruge dommen til særligt meget i andre sager. Det er ærgerligt, for vi ville gerne have haft noget indsigt fra Højesteret i hvor afvejningen af hensynene til flypassager på den ene side og flyselskab på den anden side ligger, når det kommer til billetformidlere, siger Benedikte Bolvig Lund.

I dag køber størstedelen af flypassagerer deres flybilletter gennem en online billetformidler som for eksempel flybillet.dk. Noget Flyhjælp fraråder, at man gør – blandt andet fordi det kan være en vanskelig proces at få de penge retur, man retmæssigt har krav på.

 

– Billetformidlere er ikke omfattet af den samme forbrugerbeskyttende EU-forordning, som flyselskaberne er. Så for at få sine penge fra billetformidleren vil man skulle føre en sag mod billetformidleren i dennes hjemland i henhold til de gældende regler i det land via det lands domstole og på det lands sprog. Med andre ord er det noget nær en umulig opgave. Man skal derfor som flypassager virkelig være påpasselig med, hvad man har accepteret af aftalevilkår og handelsbetingelser på flyselskabers og billetformidleres hjemmeside, siger Benedikte Bolvig Lund.

Med Højesterets dom forudser Benedikte Bolvig Lund, at flyselskaberne også fremover vil forsøge at skubbe betalingspligten over på billetformidleren og dermed risikoen over på flypassageren, hvis noget går galt.

Og det er ifølge Gustav Thybo, direktør i Flyhjælp, et stort skridt i den gale retning for passagerrettighederne og vil betyde, at Flyhjælp nu også skal forberede sig på at føre anderledes sager ved domstole rundt om i verden.

– For fortsat at kunne hjælpe passagerer med at få deres penge igen, skal vi måske til at stævne billetformidlere med nye selskabstyper og nye juridiske tvister. Vi ser ind i en fremtid, hvor det bliver vanskeligere, og mange vil gå glip af penge, de ellers har ret til. For hvad hvis flyselskaberne groft sagt bare siger, at de har udbetalt tilbagebetalingen til billetformidleren, og så er man som forbruger prisgivet, siger Gustav Thybo.

Flyhjælp har sammen med deres moderselskab Flightright, sager mod flyselskaber ved domstolene i hele Europa og ved EU-domstolen.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.