Syv EU-lande bortset fra Sverige har flyskatter, der opkræves pr. passager: Østrig, Belgien, Tyskland, Frankrig, Italien, Holland og Portugal. Design og beløb varierer.
Østrig: 12 Euro, bortset fra korte flyvninger (mindre end 350 kilometer), hvor afgiften er 30 Euro.
Belgien: 10 Euro, når den endelige destination er mindre end 500 kilometer fra Bruxelles, såsom til London. 2 euro for rejser over 500 kilometer, når den endelige destination er inden for EØS, Storbritannien eller Schweiz og 4 Euro for andre rejser.
Tyskland: Mellem 15,53 og 70,83 Euro afhængig af den endelige destination.
Frankrig: 5,05 Euro for en person, der rejser inden for EU/EØS eller til et land mindre end 1.000 kilometer fra Frankrig. 9,09 Euro for andre lande.
Italien: 10 Euro for kortere flyvninger under 100 kilometer og op til 200 Euro for længere flyvninger.
Holland: 29,05 Euro uanset rejse.
Portugal: 2 Euro uanset rejse.
Danmark indfører som bekendt en flyafgift fra årsskiftet. Den indfases til at nå 50 danske kroner (DKK) i 2030 for flyvninger inden for Europa, 310 DKK for mellemdistanceflyvninger og 410 DKK for langdistanceflyvninger.
Norge og Storbritannien, som ikke er med i EU, har også flyskatter.
Hvilke krav stilles der til flyvningen?
Flyvningen har i en årrække været en del af EU’s emissionshandelssystem ETS (Emissions Trading System), men flyvningen har haft en gratis tildeling af emissionsrettigheder. Det vil blive udfaset i de kommende år – med 25 procent i 2024, 50 procent i 2025 og helt i 2026.
Kravet om blanding af bæredygtigt flybrændstof inden for det, der er kendt som Refuel EU Aviation, vil også stige og udgøre 2 procent i 2025, 6 procent i 2030, 20 procent i 2035 for at nå 70 procent i 2050.
Kilder: Finansministeriet, respektive lands regeringshjemmesider, FCCaviation.com, Reuters, Euronews, IATA.