Luftfart henter inspiration fra naturen til at gøre fly mere brændstofeffektive. Lufthansa Group har i samarbejde med Lufthansa Technik og kemivirksomheden BASF udviklet AeroSHARK, en innovativ overfladefilm, der efterligner strukturen af hajhud. Ved at dække dele af skroget med denne næsten usynlige “ribbede” folie, reduceres luftmodstanden, hvilket sænker brændstofforbruget og dermed reducerer CO₂-udledningen. De hidtidige resultater tyder på omkring 1 % lavere brændstofforbrug pr. fly, et bidrag, der giver store emissionsreduktioner, når det multipliceres over mange fly og flyvninger – og fremtidige versioner af teknologien kan øge besparelserne til op til 3 %.
Lufthansa Technik og BASF fandt inspiration i naturen AeroSHARK-projektet, der er udviklet af Lufthansa Technik i samarbejde med kemigiganten BASF, er baseret på biomimetisk teknologi – det vil sige løsninger inspireret af naturen. Udgangspunktet var hajskind, som er dækket af mikroskopiske ribbenlignende strukturer, der reducerer vandmodstanden. Denne idé er blevet overført til luftfarten: AeroSHARK er en ultratynd film, dækket af små ribber, som er limet til flykroppen. Selvom de næsten ikke er synlige, udjævner ribberne luftstrømmen og reducerer friktionen – hvilket betyder, at motorerne bruger mindre kraft og derfor reducerer brændstofforbruget.
Brændstofbesparelser og miljøpåvirkning
AeroSHARK giver målbare besparelser: hvert fly, der har fået påført filmen, bruger cirka 1 % mindre brændstof. For en Boeing 777-300ER svarer det til omkring 400 tons brændstof og over 1.200 tons CO₂ sparet årligt. Reduktionen skyldes lavere friktionsmodstand i luften, bekræftet både i test og gennem rigtige flyvedata. For Lufthansa-koncernen betyder det cirka 18 tons brændstof og 57 tons CO₂ sparet – hver dag. AeroSHARK er derfor et centralt initiativ i koncernens bæredygtighedsstrategi og indgår i en større portefølje for emissionsreduktioner, herunder nye fly, ruteoptimering og bæredygtigt brændstof. Teknologien bidrager således til at nå koncernens mål om netto nul-udledning i 2050.
Læs hele artiklen på TravelNews Norge