Annons:

Hajskind-inspireret overfladefilm reducerer Lufthansa Groups CO2-udledning

Lufthansa Technik og BASF har udviklet AeroSHARK – en ribbet overfladefilm inspireret af hajer. Teknologien reducerer luftmodstanden og reducerer brændstofforbruget med op til 1 % og tiltrækker global interesse.

Luftfart henter inspiration fra naturen til at gøre fly mere brændstofeffektive. Lufthansa Group har i samarbejde med Lufthansa Technik og kemivirksomheden BASF udviklet AeroSHARK, en innovativ overfladefilm, der efterligner strukturen af ​​hajhud. Ved at dække dele af skroget med denne næsten usynlige “ribbede” folie, reduceres luftmodstanden, hvilket sænker brændstofforbruget og dermed reducerer CO₂-udledningen. De hidtidige resultater tyder på omkring 1 % lavere brændstofforbrug pr. fly, et bidrag, der giver store emissionsreduktioner, når det multipliceres over mange fly og flyvninger – og fremtidige versioner af teknologien kan øge besparelserne til op til 3 %.

Lufthansa Technik og BASF fandt inspiration i naturen AeroSHARK-projektet, der er udviklet af Lufthansa Technik i samarbejde med kemigiganten BASF, er baseret på biomimetisk teknologi – det vil sige løsninger inspireret af naturen. Udgangspunktet var hajskind, som er dækket af mikroskopiske ribbenlignende strukturer, der reducerer vandmodstanden. Denne idé er blevet overført til luftfarten: AeroSHARK er en ultratynd film, dækket af små ribber, som er limet til flykroppen. Selvom de næsten ikke er synlige, udjævner ribberne luftstrømmen og reducerer friktionen – hvilket betyder, at motorerne bruger mindre kraft og derfor reducerer brændstofforbruget.

Brændstofbesparelser og miljøpåvirkning

AeroSHARK giver målbare besparelser: hvert fly, der har fået påført filmen, bruger cirka 1 % mindre brændstof. For en Boeing 777-300ER svarer det til omkring 400 tons brændstof og over 1.200 tons CO₂ sparet årligt. Reduktionen skyldes lavere friktionsmodstand i luften, bekræftet både i test og gennem rigtige flyvedata. For Lufthansa-koncernen betyder det cirka 18 tons brændstof og 57 tons CO₂ sparet – hver dag. AeroSHARK er derfor et centralt initiativ i koncernens bæredygtighedsstrategi og indgår i en større portefølje for emissionsreduktioner, herunder nye fly, ruteoptimering og bæredygtigt brændstof. Teknologien bidrager således til at nå koncernens mål om netto nul-udledning i 2050.

Læs hele artiklen på TravelNews Norge

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.