Brightline – som er en privat, for-profit-operatør, hvis Florida intercity-linje til dato er den eneste moderne, miljøvenlige højhastighedstog i USA – anslår, at projektet vil koste 12 milliarder dollars. Det kickstartes nu ved, at den amerikanske regering har ratificeret tre af dem.
Ambitionen er, at Brightline West-togene skal være i brug i tide til åbningen af sommer-OL i Los Angeles i sommeren 2028. Herefter ruller de fra Las Vegas i Nevada ud mod kysten i Californien. Nærmere bestemt til Rancho Cucamonga, omkring fire miles øst for Downtown Los Angeles, hvor den forbinder til byens pendlertog.
Hastigheden bliver omkring 299 km/t. Det betyder, at rejsetiden for de 35 miles vil være cirka 2 timer og 10 minutter. For at kunne konkurrere med luftfarten vil det laveste prisniveau blive placeret omkring 100 dollars.
Skinnerne vil afspejle Interstate 15. Ifølge Washington Post har toglinjen potentiale til at reducere den årlige trafik på motorvejen med tre millioner køretøjer.
Medlems- og brancheorganisationen US High Speed Rail Association (USHSR) hilser projektet velkommen.
– Vinden har vendt for højhastighedstog i Amerika. [De] vil transformere nationens transportsystem, reducere trafikpropper, hjælpe med at reducere vores afhængighed af fossile brændstoffer og fremme kampen mod klimaændringer,” sagde USHSR CEO Andy Kunz.
Selv Nevadas senator, demokraten Jacky Rosen, er positiv.
– Dette historiske højhastighedsprojekt er en “game changer” for Nevadas turismeøkonomi og transport.
På sigt er ambitionen at forene Brightline West med det fremtidige California High-Speed Rail-projekt og dermed danne The West Coast Corridor. Første byggefase begynder i 2030. Når transportnettet står klar i 2033, vil det forbinde Las Vegas, Los Angeles og San Francisco, og blandt andet betjenes af verdens første solcelledrevne kugletog.
Kilder: TTG, Washington Post, Los Angeles Times, The Guardian