To nylige undersøgelser viser, at de yngre forretningsrejsende i stigende grad prioriterer klimavenlige transport- og overnatningsmuligheder, selvom det betyder længere rejsetider og ændrede rejsevaner.
Trainline-platformen, som sælger togbilletter på tværs af Europa, viser gennem en analyse udført af dens B2B-afdeling Trainline Partner Solutions (TPS), at 60 procent af de arbejdende Gen Z-respondenter er villige til at vælge langsommere transportmuligheder såsom tog, hvis det reducerer deres CO2-fodaftryk.
Samtidig siger tre ud af fire (75 procent) at de ville prioritere sådanne valg endnu højere, hvis deres arbejdsgiver aktivt støttede initiativet gennem klare politikker og incitamenter. På trods af dette angiver mindre end halvdelen (44 procent), at deres virksomheder i øjeblikket opfordrer til klimasmarte rejser gennem fleksible retningslinjer.
Den samme tendens bekræftes i rapporten “Expectations of Gen Z” udarbejdet af ejendomsoperatøren Silverdoor, som retter sig mod forretningsrejsende. I deres analyse udtalte 67 procent af Gen Z-respondenterne, at de foretrækker at bruge offentlig transport såsom tog, busser og undergrundsbaner frem for fly eller biler under deres forretningsrejser.
Udover klimapåvirkning er omkostningsbesparelser og muligheden for at opleve destinationen på en mere autentisk måde også vigtige faktorer.
Mens bæredygtighed er en prioritet for Gen Z, er forretningsrejser fortsat en afgørende faktor for karrierefremgang. TPS-undersøgelsen viser, at 94 procent af Gen Z mener, at forretningsrejser er vigtige for at tage det næste skridt i deres karriere, hvor de vigtigste fordele er at opbygge kunderelationer (46 procent) og netværke med mere erfarne kolleger (45 procent).
Men selvom forretningsrejser ses som en nødvendighed, oplever over en tredjedel (37 procent) en personlig konflikt mellem at rejse på arbejde og at reducere deres klimapåvirkning. Derudover er 59 procent bange for at gå glip af karrieremuligheder, hvis de begrænser deres rejser.
I tråd med dette påpeger rapporten “Forventninger af Gen Z”, at Gen Z aktivt opsøger overnatningssteder med klare miljøcertificeringer og foretrækker at samarbejde med virksomheder, der har en stærk bæredygtighedsstrategi. For dem er det ikke kun valget af transport, der er vigtigt – hele rejseoplevelsen skal afspejle deres miljømæssige værdier.
TPS mener, at erhvervsrejsebranchen skal tilpasse sig for at imødekomme den stigende efterspørgsel efter klimasmarte alternativer.
“Gen Z omdefinerer forretningsrejser ved at flytte fokus fra kun hastighed og bekvemmelighed til også at inkludere bæredygtighed,” siger Andrew Cruttenden, General Manager for TPS.