Annons:

GBTA-undersøgelse viser at mængden af forretningsrejser vil stige i 2024

De fleste rejseindkøbere forventer, at udgifterne til forretningsrejser og mængden vil stige i 2024 sammenlignet med sidste år, og omkostningerne rangerer som deres største bekymring for året, ifølge en meningsmåling fra Global Business Travel Association blandt 707 rejseindkøbere, leverandører og branchefolk.

Undersøgelsen, der blev gennemført i perioden 9.-22. januar, med respondenter fra hele verden, hvoraf halvdelen var travel managers eller indkøbsprofessionelle – viste, at 59% af rejsekøberne sagde, at de forventer, at forretningsrejsevolumen vil stige i 2024. Kun 9% af respondenterne sagde, at stigningen ville være 20% eller mere, mens halvdelen sagde, at volumen ville stige med op til 20%. Otteogtyve procent sagde, at deres forretningsrejsevolumen ville være uændret fra 2023 i år, mens 11% sagde, at mængden ville falde i 2024.

Med hensyn til udgifter sagde omkring to tredjedele af køberne, at deres virksomhed ville bruge mere på rejser i 2024 sammenlignet med 2023 – 11% af de samlede respondenter sagde, at stigningen ville være højere end 20%, mens 55% sagde, at stigningen ville være 20% eller lavere. Lidt over 20% sagde, at de forventer, at udgifterne vil være uændrede år over år i 2024, og 12% forventer et fald i udgifterne.

“I takt med at virksomheder og rejsende fortsætter med at omfavne den vitale rolle som personlig forbindelse for erhvervslivet, er der stærke indikatorer for fortsat vækst i rejsevolumen og udgifter i 2024,” udtaler GBTAs CEO Suzanne Neufang.

“Dette lover godt for fremtiden for vores industri og dens fagfolk.”

På tværs af alle undersøgelsens respondenter angav omkring to tredjedele de stigende rejseomkostninger blandt de tre vigtigste problemer, som forretningsrejsebranchen stod over for i 2024, den hyppigst nævnte bekymring. Andre største bekymringer omfattede overordnede økonomiske bekymringer (46%), forretningsrejsebudgetter, der ikke holdt trit med behovene (42%) og rejseforstyrrelser (32%).

Undersøgelsen viste også, at leverandører er meget mere tilbøjelige end indkøbere til at se personalestigninger i år. Blandt de adspurgte rejseleverandører og TMC’s sagde 46 %, at de forventer, at deres virksomheds samlede bemanding vil stige i år, og 36% sagde, at personaleniveauet skulle forblive det samme. Blandt de adspurgte indkøbere sagde kun 14 %, at de forventer, at deres interne rejseteam bemanding vil stige i år, mens 64% sagde, at de ikke forventede nogen ændring i bemandingen. Tolv procent af køberne sagde dog, at selvom de ikke forventede, at deres team ville vokse, får de mere støtte via partnerskaber med andre interne teams.

Kun 6 procent af køberne og 7 procent af leverandørerne sagde, at de forventer, at personaleniveauet vil falde i 2024 sammenlignet med 2023.

Derudover er rejsebranchen stort set klar til at gå videre fra at bruge præ-pandemiske tendenser som benchmark, ifølge undersøgelsen, hvor 57 procent af de adspurgte sagde, at sammenligninger med 2019 ikke længere er relevante. Mens omkring en tredjedel af de adspurgte stadig ser værdi i sådanne sammenligninger, rangeres selve pandemien i bunden af respondenternes bekymringer for 2024, ifølge GBTA.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.